:: دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 77-69 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی یادگیری کلامی و عملی بر کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
شبنم نوری شیرازی ، عبدالرضا ناصر مقدسی ، میثم صادقی ، فرشته قدیری
دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات مالتیپل اسکلروزیس، مؤسسه علوم اعصاب، تهران، ایران ، abdorrezamoghadasi@gmail.com
چکیده:   (1214 مشاهده)
زمینه و اهداف: شواهد رایج‌ترین مشکل شناختی، اختلال در یادگیری مطالب جدید، در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را در مرحله رمزگردانی اطلاعات جدید یافتند. اثربخشی استراتژی‌های یادگیری مبتنی بر رمزگردانی کلامی و عملی در بیماران ام اس مقایسه شدند در حالی که تفاوت اثربخشی آنها بر عملکردهای شناختی مقایسه نشده است. در مطالعه حاضر اثر یادگیری عملی و یادگیری کلامی بر تغییر عملکردهای شناختی در بیماران ام اس مقایسه گردید.
روش بررسی: مطالعه بالینی حاضر شامل30 بیمار ام اس است که در دو گروه 15 نفری یادگیری کلامی و عملی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان ارزیابی اولیه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و ارزیابی شناختی پیش از جلسات و پس از آن با استفاده از آزمون یادگیری و حافظه کلامی، آزمون افزودن سریالی شنیداری گام به گام، آزمون وضعیت نماد عدد و آزمون یادگیری و حافظه دیداری – فضایی از باتری مکفیمز به عمل آمد. جلسات درمانی  شامل شش جلسه یادگیری کلامی و عملی جداگانه برای هر گروه بود. تکالیف یادگیری شامل 6 لیست حاوی 16 دستورالعمل ساده متشکل از یک اسم و یک فعل بودند.
یافته‌ها: در ارزیابی شناختی پس‌آزمون، هر دو گروه در حافظه کاری به طور معنادار (p<0.05) پیشرفت داشتند. گروه رمزگردانی عملی در یادگیری و حافظه کلامی و گروه رمزگردانی کلامی در سرعت پردازش به طور معنادار (p<0.05) نیز پیشرفت نشان دادند.
نتیجه‌گیری: جهت کاهش مشکلات یادگیری در بیماران ام اس بهره گیری از استراتژی‌های یادگیری ترکیبی شامل استراتژی‌های عملی و کلامی توصیه می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: عملکردهای شناختی، یادگیری کلامی، یادگیری عملی، مالتیپل اسکلروزیس
متن کامل [PDF 1047 kb]   (824 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1400/7/25 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها