زمینه و اهداف: مسائل شغلی از مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس است. این پژوهش با هدف طراحی واعتباریابی برنامه آموزشی مدیریت استرس شغلی در کارکنان نیروی دریایی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مطالعات ترکیبی بود که با روش گراندد تئوری و مدلیابی انجام شد. در مرحله کیفی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزه صنعتی - سازمانی و شغلی، کارکنان ارشد صف و ستاد بود که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مرحله شامل مصاحبه بود. همچنین در مرحله کمّی، جامعه آماری شامل کارکنان صف و ستاد نیروی دریایی بود که با روش نمونهگیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شد و برازش مدل مورد بررسی قرار گرفت. برای ساخت برنامه آموزشی، از بین جامعه آماری مرحله کیفی، تعداد 12 نفر متخصص و صاحبنظر انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش در مرحله کیفی نشان داد تعداد 114 مفهوم استخراج و 23 مؤلفه به دست آمد و در 6 بُعد اصلی شامل عوامل علّی، مقوله اصلی، عوامل زمینهساز، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شدند. نتایج مدل یابی نشان داد مدل از برازش خوبی برخوردار است و 60% از واریانس استرس شغلی را تبیین کرد. همچنین با در نظر گرفتن نتایج مراحل قبلی، بسته مدیریت استرس شغلی (بسته اولیه) تدوین شد. این بسته در 12 جلسه 2 ساعته تنظیم و روایی صوری و محتوایی (لاوشه) آن محاسبه و تأیید شد.
نتیجهگیری: میتوان از برنامه آموزشی طراحی شده در این پژوهش، به منظور مدیریت استرس شغلی کارکنان نیروی دریایی بهره گرفت.
Hasanvand B, Azad E, Eskandari M. Designing and validating a occupational stress management training for navy personnels. EBNESINA 2022; 24 (4) :4-19 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1091-fa.html
حسنوند باقر، آزاد اسفندیار، اسکندری محسن. طراحی و اعتباریابی برنامه آموزشی مدیریت استرس شغلی در کارکنان نیروی دریایی. ابن سينا. 1401; 24 (4) :4-19