:: دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 26 شماره 3 صفحات 21-13 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
فاطمه شریعتی ، مجید پورفرج*
گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران ، m.pourfaraj@gmail.com
چکیده:   (1720 مشاهده)
زمینه و اهداف: اضطراب اجتماعی با توجه به ماهیتش می‌تواند سازگاری اجتماعی نوجوانان را مختل نماید. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی است.
روش بررسی: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر دارای اضطراب اجتماعی مقطع تحصیلی متوسطه دوم مدارس ناحیه یک شهر بابل بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور با استفاده روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۴۵ نفر که با ملاک‌های ورودی پژوهش همخوانی داشتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در ۳ گروه (۱۵ نفر CBT، ۱۵ نفر ACT و ۱۵ نفر کنترل) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: CBT و ACT موجب افزایش معنادار سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شد (۰.۰۰۱>p) و میزان اثربخشی این دو درمان بر سازگاری اجتماعی به هم متفاوت نیست.
نتیجه‌گیری: می‌‌توان هر دو روش درمانی CBT و ACT را جهت بهبود سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی توصیه نمود.

 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی-رفتاری، درمان پذیرش و تعهد، سازگاری اجتماعی، نوجوانان، اختلال اضطراب اجتماعی
متن کامل [PDF 1394 kb]   (725 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1403/1/21 | ویرایش نهایی: 1403/8/2 | پذیرش: 1403/5/26 | انتشار: 1403/8/3

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.126



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها