[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 45-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از رویکرد فازی: مطالعه موردی یک بیمارستان نظامی
سجاد شکوهیار ، حسن کاویانی ، فهیمه السادات محمودی
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، hassan.kavyani@gmail.com
چکیده:   (4775 مشاهده)

مقدمه:بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظامی که رسالت خطیر تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان و خانواده‌های آنها را بر عهده‌دارند با ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی می‌توانند در افزایش روحیه کارکنان ونیز ارتقاء آمادگی رزمی و دفاعی نقش به سزایی ایفا نمایند. لذا در این پژوهش به بررسی کیفیت خدمات ارائه‌شده یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران پرداخته‌ایم.

روش بررسی: در این تحقیق که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد، با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرکوال که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، به بررسی کیفیت خدمات یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران و با نظرخواهی از تعداد 181 نفر بیمار و مراجعه‌کننده پرداخته‌شد. به علت پیچیدگی و ابهام در مفهوم‌سازی و نیز وزن دهی ابعاد و شاخص‌ها در این پژوهش از مفاهیم فازی و روش نمایش انتگرال میانگین موزون استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج تحقیق مؤید این مطلب بود که در کلیه ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات با میانگین 19/0- شکاف منفی و نارضایتی در بین بیماران وجود داشت. هم چنین ازمیان ابعاد مدل سرکوال بعد پایایی با 78/21% بیشترین و بعد همدلی و دسترسی با 1/18% کمترین درجه اهمیت را از دیدگاه خبرگان حوزه تحقیق دارا بودند.

بحث و نتیجه‌گیری:شکاف منفی کلیه ابعاد کیفیت خدمات نشانگر نارضایتی بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هدف می‌باشد، لذا به‌منظور بهبود وضعیت، مدیران باید نیازها و انتظارات آنان را در برنامه‌ریزی‌های آتی مدنظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: مدیریت خدمات بهداشتی، بهبود کیفیت، پرسشنامه، بیمارستان نظامی
متن کامل [PDF 774 kb]   (1422 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1394/4/24 | پذیرش: 1394/11/15 | انتشار: 1394/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokohyar S, Kaviani H, Mahmoodi F. Health quality assessment by applying Fuzzy approach: A case study of a military hospital. EBNESINA 2015; 17 (3) :37-45
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-299-fa.html

شکوهیار سجاد، کاویانی حسن، محمودی فهیمه السادات. ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از رویکرد فازی: مطالعه موردی یک بیمارستان نظامی. ابن سينا. 1394; 17 (3) :37-45

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-299-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645