:: دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 43-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین مدیریت تعارض و رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان‌های شهر کرمان
احمد عامریون ، مصطفی شهابی نژاد* ، محمد امین شمسی ، سمیه حیدری
تهران، مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت امداد و درمان ناجا ، mostafa.sh.n2212@gmail.com
چکیده:   (4333 مشاهده)

مقدمه: تعارض در هر جایی از سازمان که اصلی ترین دارایی سازمان یعنی نیروی انسانی حضور داشته و نوعی برخورد و پیوستگی بین وظایف مختلف وجود داشته باشد، اتفاق می‌افتد. در صورت عدم مدیریت می تواند باعث کاهش رضایت شغلی کارکنان سازمان گردد. لذا مدیران باید ضمن آشنایی با این پدیده سبک‌های مختلف مدیریت آن را نیز بشناسند. این تحقیق به‌منظور تعیین رابطه بین رضایت شغلی و سبک‌های مختلف مدیریت تعارض انجام شده است.

روش بررسی: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. که بر روی322 نفر از کارکنان درمانی بیمارستان‌های شهر کرمان در سال 1390 انجام شده است. انتخاب بیمارستان‌ها به‌صورت خوشه‌ای و در هر بیمارستان کارکنان به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS واز آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی، بر اساس اهداف مطالعه استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سبک‌های رقابت و همکاری در مدیریت تعارض با رضایت شغلی رابطه معنی‌داری وجود دارد (05/0>p).

بحث و نتیجه‌گیری: مدیران باید ضمن شناخت از شیوه‌های مدیریت تعارض و با توجه به شرایط محیطی و خصوصیات اخلاقی کارکنان، شیوه خاصی را به‌کار گیرند تا باعث افزایش رضایت شغلی و در نتیجه افزایش بهره‌وری در مراکزدرمانی تحت مسئولیت خود، گردند.

واژه‌های کلیدی: تعارض، رضایت شغلی، نیروی انسانی، بیمارستان
متن کامل [PDF 694 kb]   (2465 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1394/7/7 | پذیرش: 1394/9/10 | انتشار: 1395/4/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها