:: دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 38-44 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران یک مرکز نظامی در شهر کرمان
آزاده جمشیدی عینی*، ویدالسادات رضوی
دانشگاه آزاد کرمان ، azadehjam1359@gmail.com
چکیده:   (1947 مشاهده)
مقدمه: پرستاری حرفه‌ای پرتنش است و تنش‌های شغلی به پیامدهای منفی منتهی می‌شوند که از این پیامدها، می‌توان به افزایش استرس و کاهش بهزیستی روان شناختی اشاره داشت. بنابراین، پرورش مهارت‌هایی همچون تاب‌آوری برای مقابله با این پیامدها و یا پیشگیری از بروز آنها می‌تواند کمک کننده باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر میزان استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه 220 پرستار یک بیمارستان نظامی بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش، 30 نفر از پرستارانی که در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) نمره پایین و در پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) نمره بالا کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر آزمایش و 15نفر کنترل). گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی تاب‌آوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تاب‌آوری تأثیر معنی‌داری بر میزان استرس (23/4=F) و بهزیستی روانشناختی (27/5=F) پرستاران داشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از تأثیر آموزش‌های مبتنی بر درمان شناختی مانند تاب‌آوری، بر اقشار مختلف جامعه از جمله مشاغل پر استرس و کاهش معنی‌دار استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی در آنها است.
 

واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، پرستاری، استرس
متن کامل [PDF 503 kb]   (1381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها