[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
علل و نتایج تعارض در مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران
علی محمد مصدق راد ، آرزو موج بافان*
، arezoomojbafan@yahoo.com
چکیده:   (3187 مشاهده)
مقدمه: تعارض مخرب و غیر سازنده در پرستاری با پیامدهایی نظیر استرس و فشارهای روحی همراه است که می‌تواند موجب نارضایتی، غیبت و حتی ترک خدمت پرستاران، کاهش کیفیت مراقبت بیمار، نارضایتی بیماران و تشدید بیماری و مرگ آنها شود. این پژوهش با هدف تعیین میزان تعارض و علل آن در مدیران پرستاری (مترون‌ها، سوپروایزرها و سرپرستارها) انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1394 بر روی 269 نفر از مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. میزان تعارض مدیران پرستاری با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته معتبر تعیین شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته‌ها: میانگین میزان تعارض در بین مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران 80/ 2 از 5 امتیاز (متوسط) بود. در بُعد سازمانی، بار کاری زیاد، محدودیت منابع و قوانین و مقررات پیچیده و نامناسب و در بُعد فردی اختلاف در سطح دانش، توانایی‌ها، مهارت‌‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مدیران پرستاری بیشترین تعارض را ایجاد کردند. حدود 84% تعارض مدیران پرستاری بیمارستان‌ها ناشی از عوامل سازمانی بود. تعارض در بخش‌های داخلی قلب، پیوند، اطفال، اتاق عمل و عفونی زیاد بود. میزان تعارض در بیمارستان‌های تخصصی بیشتر از بیمارستان‌های عمومی بود. بین میزان تعارض ادراک شده توسط مدیران پرستاری و تمایل آنها به ترک بیمارستان رابطه آماری معناداری مشاهده شد (127/ 0r= و 03/ 0p=).
بحث و نتیجه‌گیری: میزان تعارض در مدیران پرستاری در حد قابل قبولی است. مدیران پرستاری با آگاهی از علل و نتایج تعارض باید سطح تعارض را در واحد کاری خود در حد بهینه نگه دارند تا منجر به بهبود بهره‌وری شود.
 
واژه‌های کلیدی: بیمارستان‌های آموزشی، مدیران پرستاری، تعارض
متن کامل [PDF 705 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1395/12/16 | پذیرش: 1397/10/16 | انتشار: 1397/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A, Mojbafan A. Antecedents and consequences of conflict among nurse managers of Tehran University hospitals. EBNESINA 2018; 20 (4) :41-50
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-514-fa.html

مصدق راد علی محمد، موج بافان آرزو. علل و نتایج تعارض در مدیران پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران . ابن سينا. 1397; 20 (4) :41-50

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645