مقدمه:مطالعه و بررسی ابعاد مختلف زیستی شخصیت شامل صبحگاهی و شامگاهی و اثرات آن بر روی جنبههای مختلف آسیبهای روانشناختی نوجوانان ضروری به نظر میرسد.هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آسیبهای روانشناختی نوجوانان بر اساس تیپهای زیستی شخصیت شامل صبحگاهی و شامگاهی بود. روش بررسی:ابتدا 362 نفر از دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر بوشهر به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی-شامگاهی به منظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 61 نفر بر اساس نمرات کسب شده در پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی، به عنوان افراد دارای صفات شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی برای مرحله دوم پژوهش انتخاب شدند. درنهایت به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، جهت سنجش ابعاد مختلف آسیبهای روانشناختی شرکتکنندگان پرسشنامه سنجش علایم روانی SCL-90-R مورد استفاده قرار گرفت ودادههای گردآوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش تحلیل شدند. یافتهها:نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد آسیبهای روانشناختی بر اساس تیپهای صبحگاهی، شامگاهی و بینابینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپهای شامگاهی در تمام مؤلفههای مورد سنجش آسیبهای روانشناختی نمرات بالاتری را داشتند. بحث و نتیجهگیری:به نظر میرسد تفاوت در چرخههای زیستی شخصیت نوجوانان، میتواند با سطوح آسیبهای روانشناختی مرتبط باشد.
Amiri S, Ghasemi Navab A, Azad-Marzabadi E, Jamali Y. The role of circadian cycle dimensions and biological personality in psychological damage: Study on adolescents. EBNESINA 2017; 19 (2) :43-50 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-522-fa.html
امیری سهراب، قاسمی نواب امیر، آزاد مرزآبادی اسفندیار، جمالی یوسف. نقش ابعاد چرخههای شبانهروزی و زیستی شخصیت در آسیبهای روانشناختی: مطالعهای بر روی نوجوانان. ابن سينا. 1396; 19 (2) :43-50