[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 99-95 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر
فاطمه قلی پوربازکیاگوراب ، فاطمه گلشنی ، فرناز کشاورزی ارشدی ، سوزارن امامی پور ، مژگان سپاه منصور
، fa_golshan@yahoo.com
چکیده:   (1543 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیامد‌های زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمع‌آوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0>p).
بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر می‌گردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رفتار درمانی، هیجانات، پرخاشگری
متن کامل [PDF 787 kb]   (706 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1397/6/28 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipoor-bazkiaghurab F, Golshani F, Keshavarzi-arshadi F, Emamipour S, Sepahmansour M. Effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of aggressive girls. EBNESINA 2020; 22 (2) :95-99
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html

قلی پوربازکیاگوراب فاطمه، گلشنی فاطمه، کشاورزی ارشدی فرناز، امامی پور سوزارن، سپاه منصور مژگان. اثر بخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر. ابن سينا. 1399; 22 (2) :95-99

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645