مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، ghahraman.mahmoodi@gmail.com
چکیده: (1902 مشاهده)
مقدمه: خریداستراتژیک بهترین راه برای به دست آوردن یک حالت برنده-برنده بین خریدار و ارائه دهنده خدمت است که علاوه بر حفاظت مالی بیماران و تدارک خدمات مناسب، بهبود عملکرد مالی نظام سلامت را نیز در پی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری سیستماتیک با هدف تعیین استراتژیهای خرید راهبردی خدمات در سرطان است.
روش بررسی: در این مطالعه 13 پایگاه الکترونیکی و موتورهای جستجوگر با کلید واژههای مرتبط از سال 2000 تا 2018 مورد جستجو قرار گرفت و مقالات انگلیسی یا فارسی در موضوعات بهداشتی، مورد بحث قرار گرفتند. ارزیابی کیفیت تمام مقالات با استفاده از چک لیست CASP انجام شد.
یافتهها : ازمجموع 2999 مقاله، درنهایت 21 مقاله با عنوان، چکیده ومتن مرتبط بررسی شد. بر اساس یافتههای این مطالعه، استراتژیهای اصلی خرید راهبردی خدمات درسرطان شامل؛ استراتژی گیرنده خدمات، استراتژی ارائه دهنده خدمات، استراتژی خریدار خدمات و استراتژیهای مالی با چندین استراتژی فرعی است.
بحث و نتیجهگیری: از آنجایی که قابلیتهای استراتژیک در سازمانهای بهداشتی یک تفکر مدیریتی متفاوت را میطلبد لذا حمایت ونظارت دولت درتنظیم روابط همه گروههای ذینفع میتواندبه بهبود ارائه خدمات مناسب، کیفی و هزینه اثربخش شدنِ خدمات و منافع اقتصادی بیشتربرای نظام سلامت بینجامد.
Yaghoubian S, Mahmoudi G, Jahani M. Strategic purchasing tactics of health services: a systematic review in cancer. EBNESINA 2019; 21 (4) :87-99 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-722-fa.html
یعقوبیان سامره، محمودی قهرمان، جهانی محمد علی. استراتژیهای خرید راهبردی خدمات سلامت:
مطالعه مروری در سرطان. ابن سينا. 1398; 21 (4) :87-99