[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 94-90 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری بر علایم افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی
پریسا رضاپور ، مریم بختیاری ، عباس مسجدی آرانی ، امیرسام کیانی مقدم
، kianimoghadam@sbmu.ac.ir
چکیده:   (1888 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت افسردگی در گروه‌های دانشجویی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری بر علایم افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور بوده است.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بوده است. تعداد 30 نفر از دانشجویان پزشکی پس از ارزیابی بالینی و احراز شرایط به صورت تصادفی انتخاب شدند و بعد در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان فعال‌سازی رفتاری را دریافت کرد. اما گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای را دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری از لحاظ افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی وجود داشت (001/0p<). یعنی میزان میزان افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی‌داری کاهش اما میزان کیفیت زندگی افزایش یافته بود.
بحث و نتیجه‌گیری: پژوهش فعلی نشان داد که درمان فعال‌سازی رفتاری روش درمانی مناسبی برای دانشجویان پزشکی در جهت کاهش علایم افسردگی، اضطراب و افزایش کیفیت زندگی آنان است.
واژه‌های کلیدی: درمان گروهی، افسردگی، اضطراب، کیفیت زندگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 551 kb]   (836 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1398/4/3 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour P, Bakhtiari M, Masjedi-arani A, Kiani-moghadam4 A. The Effectiveness of behavioral activation group therapy on the symptoms of depression, anxiety, and quality of life in medical students. EBNESINA 2020; 22 (2) :90-94
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-801-fa.html

رضاپور پریسا، بختیاری مریم، مسجدی آرانی عباس، کیانی مقدم امیرسام. اثربخشی درمان گروهی فعال‌سازی رفتاری بر علایم افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی. ابن سينا. 1399; 22 (2) :90-94

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645