:: دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 55-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی
زینب ضرابی مقدم* ، سید امیر امین یزدی
، z.zarabimoghadam@khayyam.ac.ir
چکیده:   (2507 مشاهده)
مقدمه: احساس کمرویی یکی از مشکلاتی است که اغلب کودکان آن را تجربه می‌کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر رویکرد تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR) بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی اجرا شد.
روش بررسی: جامعه آماری کلیه کودکان پیش دبستانی شهر مشهد بودند که با توجه به نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی 30 کودک با توجه به مقیاس کمرویی توسط چیک – بریگز انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگذاری شدند (15 آزمایش، 15 کنترل). گروه آزمایش، بازی درمانی فلورتایم را طی هشت هفته، هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه دریافت کردند. نتایج با توجه به طرح پیش آزمون – پس آزمون و تحلیل آماری تی به دست آمد.
یافته‌ها:. بررسی نمره‌های به دست آمده از کمرویی توسط چیک – بریگز در دو گروه آزمایش و کنترل و مقایسه آنها با هم نشان داد، بازی درمانی فلورتایم تأثیر معناداری برمیزان کمرویی کودکان پیش دبستانی دارد (005/0p<)، و نتایج در گروه آزمایش بهبود قابل توجهی در نشانگان کمرویی نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش تغییرات چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد، همچنین اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR را بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی تأیید می‌کند. بر این اساس می‌توان با مداخلاتی همچون بازی درمانی با توجه به رویکردهای تحولی این اصل مهم در روابط بین فردی کودک را بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، کمرویی، کودک
متن کامل [PDF 592 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1399/3/19 | ویرایش نهایی: 1401/12/2 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها