TY - JOUR T1 - Comparing the cognitive emotion regulation strategies in soldiers with and without behavioral problems TT - مقایسه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در سربازان با مشکلات رفتاری و سربازان سالم JF - ابهاد-نهاجا JO - ابهاد-نهاجا VL - 16 IS - 1 UR - http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-284-fa.html Y1 - 2014 SP - 54 EP - 60 N2 - چکیده مقدمه: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، الگوی اصلی آسیب شناسی بسیاری از اختلالات روانی و مشکلات رفتاری هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سربازان با مشکلات رفتاری و سازشی و مقایسه آن ها با سربازان سالم انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع طرح‌های علّی-مقایسه‌ای می‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این طرح شامل سربازان نیروی زمینی ارتش بودند که در سال‌های 94- 1393 خدمت سربازی خود را در یکی از یگان‌های ارتش جمهموری اسلامی ایران می‌گذراندند که از بین آنها 60 نفر به شیوه نمونه‌گیری هدفمند از سربازان دارای مشکلات رفتاری و سازشی از سربازان ارجاع داده شده به کمیسیون روانپزشکی بیمارستان 505 ارتش انتخاب شدند و پس از کسب رضایت آگاهانه و ذکر هدف از انجام پژوهش، مقیاس‌های راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بر روی آنها اجرا شد. سپس از بین سربازان سالم، با استفاده از اجرای پرسشنامه سلامت روانی60 نفر از سربازان که به لحاظ متغیرهای سن، تحصیلات، تأهل و سایر متغیرهای دموگرافیک با گروه آزمایش همتا شده بودند، به‌عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان(فرم کوتاه 18 سؤالی) بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در راهبردهای سازش نایافته نظم جویی شناختی هیجان شامل ملامت خویشتن، نشخوارگری، فاجعه آمیز پنداری و ملامت دیگران، میانگین نمرات گروه سربازان با مشکلات رفتاری بیشتر از گروه هنجار است. در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان شامل پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و دیدگاه گیری، افراد گروه سربازان با مشکلات رفتاری میانگین نمرات کمتری در مقایسه با گروه بهنجار کسب کردند، اما در راهبرد تمرکز مجدد مثبت بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که سربازان با مشکلات رفتاری در مواجهه با رویدادهای منفی بیشتر از سبک‌های سازش نیافته تنظیم شناختی هیجان استفاده می‌کنند. M3 ER -