EBNESINA
ابن سينا
EBNESINA
Medical Sciences
http://ebnesina.ajaums.ac.ir
1
admin
1735-9503
2645-4653
8
10.22034
14
8888
13
en
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
24
2
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
The Effectivnes of acceptance and commitment therapy on anxiety sensitivity and impulsivity in female adolescents with social anxiety disorder
روانپزشکی نظامی
Military Psychiatry
تحقیقی
Original
<div><span style="font-family:yekanYW;">زمینه و اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی دختران، اختلالی شایع، پیچیده و ناتوانکننده بوده و درصورت درماننشدن تداوم مییابد. نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب میبینند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی وتکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطرابی انجام شد.<br>
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهرهای ساری، بابل و قائمشهر در سال 99-98 بودند. انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری هدفمند از بین مراکز مشاوره که واجد شرایط بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی، پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه اضطراب اجتماعی استفاده شده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اعمال شد و در نهایت از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد.<br>
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معنا داری باعث کاهش حساسیت اضطرابی و تکانشگری دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بوده و به کاهش نمرات حساسیت اضطرابی وتکانشگری در پس آزمون منجر گشته است (05/0>p).<br>
نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند برای حل مشکلات دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود.</span></div>
<div><span style="font-family:yekanYW;">Background and aims: Girls' social anxiety disorder is a common, complex , and debilitating disorder that persists if left untreated. Adolescents with social anxiety disorders suffer from poor academic performance and mental health. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on anxiety sensitivity and impulsivity in adolescent girls with anxiety disorder.<br>
Methods: In a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and control group, the statistical population consisted of all students who referred to counseling centers in Sari, Babol, and Ghaemshahr in 2019-2020. The sample selection was done by purposive sampling from counseling centers that were eligible and were randomly assigned into two experimental (n=15) and control (n=15) groups. Anxiety sensitivity questionnaire, impulsivity questionnaire, and social anxiety questionnaire were used to collect data. ACT was applied to the experimental group in eight sessions and finally post-test was taken from both groups.<br>
Results: The results showed that ACT significantly reduced anxiety sensitivity and impulsivity in adolescent girls with social anxiety disorder. This led to a decrease in anxiety sensitivity and impulsivity scores in the post-test (p<0.05).<br>
Conclusion: ACT can be considered as a suitable treatment to solve the problems of adolescent girls with social anxiety disorder.</span></div>
<span dir="RTL"></span>
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, دختران نوجوان, تکانشگری, اضطراب اجتماعی
Acceptance and Commitment Therapy, Female Adolescents, Impulsivity, Social Anxiety
70
76
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2967-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Abbaszadeh
فاطمه
عباس زاده
100319475328460011892
100319475328460011892
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
دانشکده علوم انسانی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Mohammad Kazem
Fakhri
محمدکاظم
فخری
fakhri@Iausari.ac.ir
100319475328460011893
100319475328460011893
Yes
Department of Psychology, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
گروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Ghodratollah
Abbasi
قدرت الله
عباسی
100319475328460011894
100319475328460011894
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
گروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران