EBNESINA
ابن سينا
EBNESINA
Medical Sciences
http://ebnesina.ajaums.ac.ir
1
admin
1735-9503
2645-4653
8
10.22034
14
8888
13
en
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
22
2
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی مهارتآموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی
بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر
Effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of aggressive girls
تحقیقی
Original
<span style="font-family:yekanYW;">مقدمه: با توجه به پیامدهای زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد.<br>
روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند.<br>
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارتآموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0>p).<br>
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارتآموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر میگردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست.</span>
Background: Given the harmful consequences of aggression on adolescents and those around them, this research was performed with the aim of evaluating the effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of female aggressive students.<br>
Materials and methods: This study was a clinical trial with pre-test, post-test, and a 2-month follow-up on 24 female students. The sampling method was purposeful. For this goal, a call was sent to second-level secondary school counsellors to refer the female students who are studying in the second and third bases and are suspected of aggression. For collecting data, the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) developed by Gratz and Roemer and Bass and Perry Aggression Questionnaire were used. From the students referred to the education counselling center in Lahijan City, 24 subjects who had aggression disorder, a score lower than 69.99, were selected, and then they were assigned randomly into control and experimental groups The experimental group underwent 14 sessions of the dialectical behavior therapy skills training and the control group was registered in the waiting list.<br>
Results: The results of data analysis showed that there is not a significant difference between the mean difficulty scores of emotion regulation of aggressive girls who received the dialectical behavior therapy skills training and those of aggressive girls who didn’t receive this method (p<0.05).<br>
Conclusion: This research showed that although the skill-training of dialectical behaviour therapy reduces the difficulty emotion regulation of aggressive girls, but this amount is not statistically significant.
آموزش, رفتار درمانی, هیجانات, پرخاشگری
Education, Behavior Therapy, Emotions, Aggression
95
99
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-618-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Gholipoor-bazkiaghurab
فاطمه
قلی پوربازکیاگوراب
100319475328460012883
100319475328460012883
No
PhD student in public psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-تهران-ایران
Fatemeh
Golshani
فاطمه
گلشنی
fa_golshan@yahoo.com
100319475328460012884
100319475328460012884
Yes
Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran
Farnaz
Keshavarzi-arshadi
فرناز
کشاورزی ارشدی
100319475328460012885
100319475328460012885
No
Associate professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran
Sozan
Emamipour
سوزارن
امامی پور
100319475328460012886
100319475328460012886
No
Associate professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran
Mojghan
Sepahmansour
مژگان
سپاه منصور
100319475328460012887
100319475328460012887
No
Associate professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran