دانشگاه پیام نور، مدعو دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه، ایران ، Agah.mojgan@yahoo.com
چکیده: (1092 مشاهده)
زمینه و اهداف: بیماران مبتلا به دیابت معمولا ًاز پریشانی روانشناختی (نشانههای افسردگی، استرس و اضطراب) رنج میبرند که باعث بدکارکردی و نقص در عملکرد شده و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظمدهی عاطفه بر تابآوری زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع طرحهای نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه مداخله و کنترل است. 27 نفر از زنان مبتلا به دیابت مراجعه کننده به یک آزمایشگاه در تهران بعد از مصاحبه اختصاصی با روانشناس بالینی به صورت در دسترس انتخاب شدند، به طور تصادفی به دو گروه کنترل (13 نفر) و مداخله (14 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله تحت 12 جلسه 90 دقیقهای آموزش قرار گرفتند. هر دو گروه در سه وهله اندازهگیری (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) پرسشنامه تابآوری کانر-دیویدسون (2003) را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: : نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان دادند که تفاوت معناداری در کل نمره تابآوری بین گروه آزمایش و کنترل در سه وهله اندازهگیری مشاهده نشد. در خرده مقیاس تأثیرات معنوی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود از این آموزش فقط در جهت بهبود تأثیرات معنوی تابآوری در کنار دیگر درمانهای شناختی برای بیماران مبتلا به دیابت استفاده شود.
Abdolmohammadzadeh S, Agahheris M, Aghayousefi A, Malek M. The effectiveness of emotion regulation training on resilience of women with type 2 diabetes. EBNESINA 2022; 24 (1) :55-64 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1089-fa.html
عبدالمحمدزاده سمیه، آگاه هریس مژگان، آقایوسفی علیرضا، ملک مجتبی. اثربخشی آموزش نظمدهی عاطفه بر تابآوری زنان مبتلا به دیابت نوع 2. ابن سينا. 1401; 24 (1) :55-64