[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر احساس شرم و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان خودآسیب‌رسان
طیبه وفائی ، سیدعبدالوهاب سماوی ، سمانه نجارپوریان
دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، بندرعباس، ایران ، samavi@hormozgan.ac.ir
چکیده:   (1088 مشاهده)
زمینه و اهداف: با توجه به شیوع و پیامدهای رفتارهای خودآسیب‌رسان در بین نوجوانان، انجام مداخلات درمانی ضروری هست؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر احساس شرم و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان خودآسیب‌رسان بود.
روش بررسی: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه، از میان نوجوانان دختر 15-13 ساله شهر شیراز (منطقه 2) در سال تحصیلی 1400­1399، 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس پرسشنامه شرم سیموند و همکاران و پرسشنامه مقابله فرایدنبرگ و لوئیس پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش گروهی تنظیم هیجان گرتز را دریافت کرد، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافته‌ها: نتایج به صورت کلی نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در میزان احساس شرم و راهبردهای مقابله‌ای تفاوت معنی‌دار وجود دارد (0001/0>p). آموزش گروهی تنظیم هیجان موجب کاهش مؤلفه‌های شرم (خودارزیابی منفی و ناراحتی هیجانی) می‌گردد و موجب افزایش راهبردهای مقابله‌ای بارور و کاهش راهبردهای مقابله‌ای نابارور می‌شود (0001/0>p) و از نظر مؤلفه برونی‌سازی و راهبردهای مقابله‌ای مراجعه به دیگران بین دو گروه تفاوت معنادار وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج درمانگران، مشاوران و روانشناسان در کنار سایر روش‌های درمانی از روش آموزش گروهی تنظیم هیجان در راستای ارتقای وضعیت روانشناختی نوجوانان خودآسیب‌رسان استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، احساس شرم، راهبردهای مقابله، نوجوانان، رفتارهای خودآسیب‌رسان
متن کامل [PDF 1261 kb]   (1020 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: طب بحران
دریافت: 1400/10/3 | پذیرش: 1400/11/16 | انتشار: 1401/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaei T, Samavi S A, Najarpourian S. The effectiveness of group emotion regulation training on feeling shame and coping strategies of self-injury adolescents. EBNESINA 2022; 24 (3) :25-35
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1123-fa.html

وفائی طیبه، سماوی سیدعبدالوهاب، نجارپوریان سمانه. اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر احساس شرم و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان خودآسیب‌رسان. ابن سينا. 1401; 24 (3) :25-35

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645