[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 17-23 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیه‌سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی
منیره عبادی، سیمین تاج شریفی‌فر، آرمین زارعیان
تهران،دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری ، monireh.ebadi349@gmail.com
چکیده:   (3653 مشاهده)

مقدمه: محافظت‌های فردی و جمعی اولین قدم دفاعی در برابر آلودگی با عوامل شیمیایی است. هدف از این مطالعه تأثیرآموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و اجرای شبیه سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بود که در آن 78 نفر از دانشجویان پرستاری به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات که توسط پژوهشگر ساخته شده است شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناسی و آزمون سنجش دانش بود. این پرسشنامه 16 سؤالی دارای یک جواب درست بود که به‌صورت چند گزینه‌ای طراحی شد. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده‌ها از روش اعتبار محتوی و جهت تعیین پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل گشت. یافته‌ها: میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی قبل از مداخله 95/21 و برای گروه شبیه‌سازی 67/22 (204/0p=) و میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی پس از مداخله31/ 26 و برای گروه شبیه‌سازی 22/26 بود (846/0p=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری می‌گردد ولی با وجود افزایش آگاهی دانشجویان در زمینه حفاظت فردی، تفاوت آماری معناداری بین دو روش آموزشی سنتی و شبیه سازی وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: سلاح های شیمیایی، حفاظت فردی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 580 kb]   (939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/9/1 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/9/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi M, Sharififar S, Zareiyan A. Comparison of the effects of conventional and simulation teaching methods on nursing students’ knowledge in personal protection in chemical attacks. EBNESINA. 2014; 15 (4) :17-23
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-215-fa.html

عبادی منیره، شریفی‌فر سیمین تاج، زارعیان آرمین. مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیه‌سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی. ابن سينا. 1392; 15 (4) :17-23

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-215-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299