:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 23-17 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیه‌سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی
منیره عبادی ، سیمین تاج شریفی‌فر ، آرمین زارعیان*
تهران،دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری ، monireh.ebadi349@gmail.com
چکیده:   (5032 مشاهده)

مقدمه: محافظت‌های فردی و جمعی اولین قدم دفاعی در برابر آلودگی با عوامل شیمیایی است. هدف از این مطالعه تأثیرآموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و اجرای شبیه سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بود که در آن 78 نفر از دانشجویان پرستاری به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات که توسط پژوهشگر ساخته شده است شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناسی و آزمون سنجش دانش بود. این پرسشنامه 16 سؤالی دارای یک جواب درست بود که به‌صورت چند گزینه‌ای طراحی شد. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده‌ها از روش اعتبار محتوی و جهت تعیین پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل گشت. یافته‌ها: میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی قبل از مداخله 95/21 و برای گروه شبیه‌سازی 67/22 (204/0p=) و میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی پس از مداخله31/ 26 و برای گروه شبیه‌سازی 22/26 بود (846/0p=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری می‌گردد ولی با وجود افزایش آگاهی دانشجویان در زمینه حفاظت فردی، تفاوت آماری معناداری بین دو روش آموزشی سنتی و شبیه سازی وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: سلاح های شیمیایی، حفاظت فردی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 580 kb]   (1476 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1393/9/1 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/9/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها