:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 41-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین‌های نوروفیدبک بر عملکرد و زمان واکنش افراد با مشاغل حساس
فریبا نبوی آل آقا ، فرح نادری ، علیرضا حیدرئی ، محمد علی نظری ، علی نیک سیرت ، فرهاد آوخ کیسمی
رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه روان شناسی عمومی
چکیده:   (6734 مشاهده)

مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود زمان واکنش از مهم‌ترین اهداف هنرمندان، ورزشکاران، نظامیان و سایر مشاغلی است که نیاز به اجرای دقیق و بدون اشتباه دارند و بیش از هر چیزی آنها را به تلاش و تمرین وا می‌دارد. یکی از روش‌های مورد استفاده روانشناسان برای رسیدن به عملکرد بهینه و اوج اجرا، آموزش نوروفیدبک است. این پژوهش با هدف مطالعه‌ی تأثیر آموزش افزایش موج SMR (sensori motor rhythm: 12-15 Hz) بر عملکرد اجرایی و زمان واکنش افراد با مشاغل حساس انجام شد. روش بررسی: در این طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 36 داوطلب شرکت کننده به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی (نوروفیدبک واقعی)، پلاسبو (نوروفیدبک ساختگی) و کنترل قرارگرفتند. از آنجا که داوطلبان شرکت کننده از گروه‌های مختلف بودند، برای هماهنگ شدن گروه‌ها از آموزش تنیس روی میز جهت ارزیابی عملکرد اجرا استفاده گردید. ابتدا هر سه گروه از نظر عملکرد اجرای تنیس روی میز و زمان واکنش ارزیابی شدند، سپس دو گروه آزمایشی و پلاسبو به‌مدت 20 جلسه تحت آموزش نوروفیدبک (واقعی و ساختگی) قرار گرفتند و نیز به هر سه گروه هم زمان آموزش تنیس روی میز توسط مربیان حرفه‌ای در 20 جلسه داده شد. شرکت کنندگان دو مرتبه در نیمه و پایان دوره، مورد ارزیابی عملکرد اجرا و دو مرتبه در ابتدا و انتهای دوره مورد ارزیابی زمان واکنش قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و تفاضل پیش آزمون-پس آزمون نشان داد آموزش نورفیدبک با افزایش SMRبر عملکرد اجرایی و زمان واکنش آزمودنی‌ها تأثیر دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت این روش بر عملکرد و زمان واکنش افراد، این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک می‌تواند به‌عنوان یک روش مؤثر برای دستیابی به عملکرد بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، زمان واکنش، عملکرد اجرا
متن کامل [PDF 500 kb]   (2733 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1393/9/1 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/9/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها