:: دوره 16، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1393 ) ::
جلد 16 شماره 1 و 2 صفحات 20-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر سلامت روان سربازان
بهزاد خدری* ، پرویز دباغی
تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس ارشد ، Behzad.khedri@gmail.com
چکیده:   (5539 مشاهده)

مقدمه: سلامت‌روان حاصل تجاربی است که در خلال ارتباط با دیگران، حس قوی و مثبت نسبت به خود را در فرد ایجاد می‌کند. بنابراین اهمیت آن در پیشگیری از بدکارکردی اجتماعی و بیماری‌های روانی در بین نیروهای نظامی بیش از پیش آشکار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله در سلامت روان سربازان می‌باشد. روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی 32 نفر سرباز که اقدام به خودکشی کرده بودند در دو گروه آزمون و گواه اختصاص داده شدند. در ابتدا افراد هر دو گروه پرشسنامه سلامت عمومی را تکمیل نمودند. سپس افراد گروه آزمون در جلسات آموزش حل مسئله شرکت کردند. در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره سلامت روان گروه آزمایش نسبت به گروه‌ کنترل کاهش یافته که حاکی از بهبود سلامتی گروه آزمایش می‌باشد. همچنین سلامت روان سربازان یگان‌های پاسدار و انتظامات نسبت به سایرین پایین‌تر بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت که برگزاری کارگاه‌های آموزش حل مسئله در بهداشت روان سربازان وظیفه تأثیرگذار است. مشاوره، راهنمایی و حمایت فرد در محیط‌های نظامی و همبستگی درون سازمانی از مهمترین پیشنهادات این پژوهش جهت افزایش سلامت روان در بین نیروهای نظامی می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: حل مسئله، سلامت روان، افسردگی، سربازان
متن کامل [PDF 413 kb]   (1846 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1394/2/29 | پذیرش: 1394/2/29 | انتشار: 1394/2/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها