ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از رویکرد فازی: مطالعه موردی یک بیمارستان نظامی
|
سجاد شکوهیار ، حسن کاویانی ، فهیمه السادات محمودی |
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، hassan.kavyani@gmail.com |
|
چکیده: (4779 مشاهده) |
مقدمه:بیمارستانها و مراکز درمانی نظامی که رسالت خطیر تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان و خانوادههای آنها را بر عهدهدارند با ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی میتوانند در افزایش روحیه کارکنان ونیز ارتقاء آمادگی رزمی و دفاعی نقش به سزایی ایفا نمایند. لذا در این پژوهش به بررسی کیفیت خدمات ارائهشده یکی از بیمارستانهای نظامی شهر تهران پرداختهایم.
روش بررسی: در این تحقیق که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد، با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرکوال که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، به بررسی کیفیت خدمات یکی از بیمارستانهای نظامی شهر تهران و با نظرخواهی از تعداد 181 نفر بیمار و مراجعهکننده پرداختهشد. به علت پیچیدگی و ابهام در مفهومسازی و نیز وزن دهی ابعاد و شاخصها در این پژوهش از مفاهیم فازی و روش نمایش انتگرال میانگین موزون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق مؤید این مطلب بود که در کلیه ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات با میانگین 19/0- شکاف منفی و نارضایتی در بین بیماران وجود داشت. هم چنین ازمیان ابعاد مدل سرکوال بعد پایایی با 78/21% بیشترین و بعد همدلی و دسترسی با 1/18% کمترین درجه اهمیت را از دیدگاه خبرگان حوزه تحقیق دارا بودند.
بحث و نتیجهگیری:شکاف منفی کلیه ابعاد کیفیت خدمات نشانگر نارضایتی بیماران و مراجعهکنندگان به بیمارستان هدف میباشد، لذا بهمنظور بهبود وضعیت، مدیران باید نیازها و انتظارات آنان را در برنامهریزیهای آتی مدنظر قرار دهند.
|
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت خدمات بهداشتی، بهبود کیفیت، پرسشنامه، بیمارستان نظامی |
|
متن کامل [PDF 774 kb]
(1428 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1394/4/24 | پذیرش: 1394/11/15 | انتشار: 1394/11/15
|
|
|
|