اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران یک مرکز نظامی در شهر کرمان
|
آزاده جمشیدی عینی ، ویدالسادات رضوی |
دانشگاه آزاد کرمان ، azadehjam1359@gmail.com |
|
چکیده: (4387 مشاهده) |
مقدمه: پرستاری حرفهای پرتنش است و تنشهای شغلی به پیامدهای منفی منتهی میشوند که از این پیامدها، میتوان به افزایش استرس و کاهش بهزیستی روان شناختی اشاره داشت. بنابراین، پرورش مهارتهایی همچون تابآوری برای مقابله با این پیامدها و یا پیشگیری از بروز آنها میتواند کمک کننده باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر میزان استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه 220 پرستار یک بیمارستان نظامی بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش، 30 نفر از پرستارانی که در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) نمره پایین و در پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) نمره بالا کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر آزمایش و 15نفر کنترل). گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی تابآوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تأثیر معنیداری بر میزان استرس (23/4=F) و بهزیستی روانشناختی (27/5=F) پرستاران داشته است.
بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از تأثیر آموزشهای مبتنی بر درمان شناختی مانند تابآوری، بر اقشار مختلف جامعه از جمله مشاغل پر استرس و کاهش معنیدار استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی در آنها است.
|
|
|
واژههای کلیدی: تابآوری، پرستاری، استرس |
|
متن کامل [PDF 503 kb]
(2295 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
موضوع مقاله:
روانپزشکی نظامی دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28
|
|
|
|