:: دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 84-76 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی فرسودگی شغلی کارکنان هوانوردی و راه‌کارهای کاهش آن
نیک بخش حبیبی ، محمد اسماعیلی ، امیر خمیه گرد
دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران ، nikbash@gmail.com
چکیده:   (1641 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی می‌تواند منجر به از دست دادن کیفیت فرد و کاهش کارایی او شود که این امر در سازمانها موجب از دست رفتن بهره‌وری و افزایش هزینه خواهد شد، بنابراین شناسایی اثرات ناشی از تنیدگی شغلی می‌تواند باعث جلوگیری از بروز حوادث غیرقابل پیش‌بینی گردد. هدف از این مطالعه بررسی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر بر فرسودگی شغلی کارکنان هوانوردی ایران، تبیین میزان اثرگذاری این عامل در این قبیل کارکنان و ارائه راه‌کار مناسب جهت کاهش آن بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی – همبستگی بر اساس مدل سنجش فرسودگی شغلی مازلاک – جکسون (1996) انجام شد. جمعیت پژوهش به صورت تصادفی طبقه‌ای از بین هوانوردان ایران انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل فردی در ایجاد تنیدگی و فرسودگی مؤثر است. میزان تنیدگی شغلی در بُعدهای خستگی هیجانی به میزان 75% و مسخ شخصیت به میزان 76% در حد «متوسط و زیاد» بود. ولی در بُعد کاهش موفقیت فردی به میزان 32% «متوسط» و 68% «کم» بود. همچنین نتایج آمار استنباطی نشان داد که رابطه معنی‌داری بین عوامل فردی و سازمانی و فرسودگی شغلی وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: در آسیب‌های سازمانی «پیچیدگی و مبهم بودن شغل هوانوردی» به عنوان اولین اولویت توسط پاسخ‌دهندگان مطرح شده است. پیشنهاد می‌شود تلاش گردد تا با ساده‌سازی کار از طریق شرح شغل مشخص و مسیر شغلی مناسب رفع ابهام انجام گیرد و نیز به رفع مسائل و مشکلات اقتصادی کارکنان هوانوردی توجه ویژه‌ای شود.
واژه‌های کلیدی: تنیدگی شغلی، فرسودگی شغلی، هوانوردی
متن کامل [PDF 964 kb]   (1119 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1396/6/9 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها