الگوهای رفتاری در بحران
|
سید یدا. . حسینی* |
|
|
چکیده: (10456 مشاهده) |
کنترل و نظارت بر رفتار، یک امر حیاتی و کلیدی در فرآیند بحران محسوب می شود، اما در طراحی
مدیریت بحران، به مسأله کنترل و نظارت بر رفتار اهمیت کمتری داده شده است . اختلالات و
تغییرات الگوهای رفتاری در یک بحران جزء مسایل عمده و اصلی در فرآیند مدیریت بحران است
تا جایی که واژه ی بحران را همان اختلال و تخریب رفتار می دانند. بنابراین الگوهای رفتاری که در
موقع بحران بوجود می آید عاملی مهم و کم ککننده به مدیران فرآیند کنترل بحران میباشد.
تحقیقات و مطالعات در علوم رفتاری نشان میدهد که عوامل تعیین کننده ای بر نوع و الگوی
رفتاری در مواقع بحران نقش دارند و این عوامل عبارتنداز : 1- ساختار ارتباطی جامعه در طول
بروز بحران 2- عوامل فرهنگی و مذهبی 3- فشارهای روحی و روان ی ای که در این دوره بروز
می کند. آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه دچار یک سری واکن ش های فیزیولوژیک و روان شناختی
می شوند که شدت و نوع آن به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که عبارتند از : تجربه ی قبلی در
مورد همان حادثه یا شبیه به آن، شدت مخرب بودن حادثه، فاصله ی زمان وقوع حادثه تا بروز
علایم، احساسات و عواطف فردی.
در این مقاله ضمن بحث در مورد الگوهای رفتاری در مراحل مختلف بحران، نکاتی که مدیران
کنترل بحران و حوادث غیرمترقبه در این مراحل باید مدنظر داشته باشند توضیح داده میشود.
|
|
واژههای کلیدی: بحران، الگوهای رفتاری در بحران، مدیریت بحران |
|
متن کامل [PDF 261 kb]
(3975 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13
|
|
|
|