:: دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1387 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 32-27 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوهای رفتاری در بحران
سید یدا. . حسینی*
چکیده:   (10456 مشاهده)
کنترل و نظارت بر رفتار، یک امر حیاتی و کلیدی در فرآیند بحران محسوب می شود، اما در طراحی مدیریت بحران، به مسأله کنترل و نظارت بر رفتار اهمیت کمتری داده شده است . اختلالات و تغییرات الگوهای رفتاری در یک بحران جزء مسایل عمده و اصلی در فرآیند مدیریت بحران است تا جایی که واژه ی بحران را همان اختلال و تخریب رفتار می دانند. بنابراین الگوهای رفتاری که در موقع بحران بوجود می آید عاملی مهم و کم ککننده به مدیران فرآیند کنترل بحران میباشد. تحقیقات و مطالعات در علوم رفتاری نشان میدهد که عوامل تعیین کننده ای بر نوع و الگوی رفتاری در مواقع بحران نقش دارند و این عوامل عبارتنداز : 1- ساختار ارتباطی جامعه در طول بروز بحران 2- عوامل فرهنگی و مذهبی 3- فشارهای روحی و روان ی ای که در این دوره بروز می کند. آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه دچار یک سری واکن ش های فیزیولوژیک و روان شناختی می شوند که شدت و نوع آن به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که عبارتند از : تجربه ی قبلی در مورد همان حادثه یا شبیه به آن، شدت مخرب بودن حادثه، فاصله ی زمان وقوع حادثه تا بروز علایم، احساسات و عواطف فردی. در این مقاله ضمن بحث در مورد الگوهای رفتاری در مراحل مختلف بحران، نکاتی که مدیران کنترل بحران و حوادث غیرمترقبه در این مراحل باید مدنظر داشته باشند توضیح داده میشود.
واژه‌های کلیدی: بحران، الگوهای رفتاری در بحران، مدیریت بحران
متن کامل [PDF 261 kb]   (3975 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها