[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 11-4 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارایی آزمون کینگ-دِویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی
سعید احتشامی* ، امیر نظامی اصل ، ابوالفضل خادمی ، رضا اسلامی ، سیمین ریاحی ، حمیدرضا محسن زاده
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی ، saeid.ehteshami@yahoo.com
چکیده:   (3295 مشاهده)
مقدمه: هایپوکسی همواره یکی از مهمترین مخاطرات انسان در صعود به ارتفاعات بوده است. با توجه به اهمیت تجربه و آموزش شرایط هایپوکسی برای خلبانان نظامی این مطالعه با هدف بررسی کارایی آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی طراحی و انجام شد.
روش بررسی: تعداد 60 نفر از خلبانان نظامی داوطلب برای تجربه هایپوکسی در اتاقک کم فشار به‌ طور تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. مراحل انجام مطالعه شامل آموزش، تکمیل فرم پرسشنامه، انجام آزمون در شرایط نورموکسیک، نیتروژن زدایی، استقرار، آزمون عملکرد شیپور استاش، شبیه سازی صعود به 25 هزار پایی، انجام آزمون در شرایط هایپوکسی و در نهایت گذاشتن مجدد ماسک اکسیژن بود.
یافته‌ها: میانگین سن داوطلبان 74/7± 78/31 سال بود. 7/46% آنان دارای وزن طبیعی و 3/53% دارای اضافه وزن بودند. از کل نمونه‌ها 7/31% سیگاری بودند. میانگین ساعت پرواز 21/1345±35/1168 بود. متوسط زمان آزمون در شرایط نورموکسیک برابر با 43/5±54/45 ثانیه بوده، 7/71% از افراد بدون اشتباه پاسخ داده و بقیه بین 1 تا 3 اشتباه داشتند. این زمان در شرایط هایپوکسی برابر با 86/5±98/52 بود و 3/98% افراد بین 1 تا 11 اشتباه داشتند. افراد سیگاری به‌طور معنی‌داری در زمان طولانی‌تری به آزمون پاسخ دادند. از نظر زمان پاسخ‌دهی و همچنین از نظر تعداد اشتباهات تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها وجود نداشت.
بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که این پژوهش اولین مطالعه‌ای است که از آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی دراتاقک کم فشار استفاده می‌کند. در شرایط هایپوکسی زمان عکس العمل در افراد سیگاری افزایش معنادار نشان داد ولی عواملی مانند سن، اضافه وزن و مدت پرواز بر زمان عکس‌العمل و تعداد اشتباهات در شرایط هایپوکسی تأثیری نداشت.
 
واژه‌های کلیدی: اختلالات شناختی، خلبانان، نظامی، هایپوکسی ارتفاع، آموزش با شبیه‌سازی
متن کامل [PDF 550 kb]   (815 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1397/3/20 | پذیرش: 1397/3/20 | انتشار: 1397/3/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehteshami S, Nezami Asl A, Khademi A, Eslami R, Riahi S, Mohsenzadeh H. The applicability of King-Devick test in early detection of cognitive impairments due to induced hypoxia in military pilots. EBNESINA 2018; 20 (1) :4-11
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-677-fa.html

احتشامی سعید، نظامی اصل امیر، خادمی ابوالفضل، اسلامی رضا، ریاحی سیمین، محسن زاده حمیدرضا. بررسی کارایی آزمون کینگ-دِویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی . ابن سينا. 1397; 20 (1) :4-11

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645