:: دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 4-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارایی آزمون کینگ-دِویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی
سعید احتشامی، امیر نظامی اصل، ابوالفضل خادمی، رضا اسلامی، سیمین ریاحی، حمیدرضا محسن زاده
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی ، saeid.ehteshami@yahoo.com
چکیده:   (1840 مشاهده)
مقدمه: هایپوکسی همواره یکی از مهمترین مخاطرات انسان در صعود به ارتفاعات بوده است. با توجه به اهمیت تجربه و آموزش شرایط هایپوکسی برای خلبانان نظامی این مطالعه با هدف بررسی کارایی آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی طراحی و انجام شد.
روش بررسی: تعداد 60 نفر از خلبانان نظامی داوطلب برای تجربه هایپوکسی در اتاقک کم فشار به‌ طور تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. مراحل انجام مطالعه شامل آموزش، تکمیل فرم پرسشنامه، انجام آزمون در شرایط نورموکسیک، نیتروژن زدایی، استقرار، آزمون عملکرد شیپور استاش، شبیه سازی صعود به 25 هزار پایی، انجام آزمون در شرایط هایپوکسی و در نهایت گذاشتن مجدد ماسک اکسیژن بود.
یافته‌ها: میانگین سن داوطلبان 74/7± 78/31 سال بود. 7/46% آنان دارای وزن طبیعی و 3/53% دارای اضافه وزن بودند. از کل نمونه‌ها 7/31% سیگاری بودند. میانگین ساعت پرواز 21/1345±35/1168 بود. متوسط زمان آزمون در شرایط نورموکسیک برابر با 43/5±54/45 ثانیه بوده، 7/71% از افراد بدون اشتباه پاسخ داده و بقیه بین 1 تا 3 اشتباه داشتند. این زمان در شرایط هایپوکسی برابر با 86/5±98/52 بود و 3/98% افراد بین 1 تا 11 اشتباه داشتند. افراد سیگاری به‌طور معنی‌داری در زمان طولانی‌تری به آزمون پاسخ دادند. از نظر زمان پاسخ‌دهی و همچنین از نظر تعداد اشتباهات تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها وجود نداشت.
بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که این پژوهش اولین مطالعه‌ای است که از آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی دراتاقک کم فشار استفاده می‌کند. در شرایط هایپوکسی زمان عکس العمل در افراد سیگاری افزایش معنادار نشان داد ولی عواملی مانند سن، اضافه وزن و مدت پرواز بر زمان عکس‌العمل و تعداد اشتباهات در شرایط هایپوکسی تأثیری نداشت.
 
واژه‌های کلیدی: اختلالات شناختی، خلبانان، نظامی، هایپوکسی ارتفاع، آموزش با شبیه‌سازی
متن کامل [PDF 550 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/20 | پذیرش: 1397/3/20 | انتشار: 1397/3/20


XML   English Abstract   Print



دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها