[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 95-99 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر
فاطمه قلی پوربازکیاگوراب، فاطمه گلشنی، فرناز کشاورزی ارشدی، سوزارن امامی پور، مژگان سپاه منصور
، fa_golshan@yahoo.com
چکیده:   (188 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیامد‌های زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0>p).
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارتآموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر می‌گردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رفتار درمانی، هیجانات، پرخاشگری
متن کامل [PDF 787 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/28 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipoor-bazkiaghurab F, Golshani F, Keshavarzi-arshadi F, Emamipour S, Sepahmansour M. Effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of aggressive girls. EBNESINA. 2020; 22 (2) :95-99
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html

قلی پوربازکیاگوراب فاطمه، گلشنی فاطمه، کشاورزی ارشدی فرناز، امامی پور سوزارن، سپاه منصور مژگان. اثر بخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگر. ابن سينا. 1399; 22 (2) :95-99

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html



دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4296