:: دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 99-87 برگشت به فهرست نسخه ها
استراتژی‌های خرید راهبردی خدمات سلامت: مطالعه مروری در سرطان
سامره یعقوبیان ، قهرمان محمودی ، محمد علی جهانی
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، ghahraman.mahmoodi@gmail.com
چکیده:   (1901 مشاهده)
مقدمه: خریداستراتژیک بهترین راه برای به دست آوردن یک حالت برنده-برنده بین خریدار و ارائه دهنده خدمت است که علاوه بر حفاظت مالی بیماران و تدارک خدمات مناسب، بهبود عملکرد مالی نظام سلامت را نیز در پی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری سیستماتیک با هدف تعیین استراتژی‌های خرید راهبردی خدمات در سرطان است.
روش بررسی: در این مطالعه 13 پایگاه الکترونیکی و موتورهای جستجوگر با کلید واژه‌های مرتبط از سال 2000 تا 2018 مورد جستجو قرار گرفت و مقالات انگلیسی یا فارسی در موضوعات بهداشتی، مورد بحث قرار گرفتند. ارزیابی کیفیت تمام مقالات با استفاده از چک لیست CASP انجام شد.
یافته‌ها : ازمجموع 2999 مقاله، درنهایت 21 مقاله با عنوان، چکیده ومتن مرتبط بررسی شد. بر اساس یافته‌های این مطالعه، استراتژی‌های اصلی خرید راهبردی خدمات درسرطان شامل؛ استراتژی گیرنده خدمات، استراتژی ارائه دهنده خدمات، استراتژی خریدار خدمات و استراتژی‌های مالی با چندین استراتژی فرعی است.
بحث و نتیجه‌گیری: از آنجایی که قابلیت‌های استراتژیک در سازمان‌های بهداشتی یک تفکر مدیریتی متفاوت را می‌طلبد لذا حمایت ونظارت دولت درتنظیم روابط همه گروه‌های ذینفع می‌تواندبه بهبود ارائه خدمات مناسب، کیفی و هزینه اثربخش شدنِ خدمات و منافع اقتصادی بیشتربرای نظام سلامت بینجامد.
واژه‌های کلیدی: خرید بیمارستان، خدمات سلامت، ارائه مراقبت سلامت
متن کامل [PDF 736 kb]   (757 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه |
دریافت: 1397/7/18 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1398/10/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها