[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 17-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش‌بینی و تاب‌آوری: نقش میانجی حمایت‌اجتماعی ادراک شده
ساناز عینی، متینه عبادی، نغمه ترابی
دانشگاه محقق اردبیلی ، sanaz.einy@yahoo.com
چکیده:   (1091 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع ویروس کرونا در بین مردم به ویژه کشورهای آسیب­دیده که باعث ایجاد اضطراب شده ­است؛ هدف پژوهش حاضر مدل­یابی علّی اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش­بینی و تاب­آوری با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک­شده بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند را تشکیل می­داد که 300 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکه­های مجازی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، پرسشنامه جهت­گیری زندگی (شیر و کارور، 1992)، مقیاس تاب­آوری (کانر و دیویدسون، 2003) و مقیاس چند­بعدی حمایت اجتماعی ادراک­شده (زیمت و همکاران، 1988) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای Spss23 و 8.8 Lisrel انجام شد.
یافته­ها براساس نتایج بدست آمده مدل­ علّی رابطه بین خوش­بینی، تاب­آوری، حمایت­اجتماعی ادراک­شده و اضطراب کرونا دانشجویان براساس شاخص­های مختلف برازش تأیید ­شد. خوش­بینی، تاب­آوری و حمایت اجتماعی ادراک­شده بر میزان اضطراب کرونا دانشجویان اثر مستقیم دارند؛ همچنین خوش­بینی و تاب­آوری از طریق حمایت اجتماعی ادراک­شده بر اضطراب کرونا دانشجویان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P).
بحث و نتیجه­گیری: بنابراین، خوش­بینی، تاب­آوری و حمایت اجتماعی ادراک­شده نقش مهمی در میزان اضطراب کرونا دانشجویان ایفا می­کنند و هدف قرار­دادن این سه مؤلفه به وسیله درمان­های روان­شناختی، می­تواند در کاهش اضطراب کرونا دانشجویان مؤثر باشد.
 
واژه‌های کلیدی: ویروس کرونا، کوید-19، اضطراب، خوش‌بینی، حمایت اجتماعی
متن کامل [PDF 679 kb]   (1784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب بحران
دریافت: 1399/1/29 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eyni S, Ebadi M, Torabi N. Developing a model of corona anxiety in students based on optimism and resilience: the mediating role of the perceived social support. EBNESINA. 2020; 22 (1) :17-28
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-868-fa.html

عینی ساناز، عبادی متینه، ترابی نغمه. تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش‌بینی و تاب‌آوری: نقش میانجی حمایت‌اجتماعی ادراک شده. ابن سينا. 1399; 22 (1) :17-28

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-868-fa.html



دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299