:: دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 14-4 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان غیرفعالسازی حالت خانوادهمحور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری
سارا جوادی ، محسن گل پرور ، راضیه ایزدی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@hotmail.com
چکیده:   (2588 مشاهده)
مقدمه: افسردگی و اضطراب از متغیرهایی هستند که سلامت روانی نوجوانان را تضعیف می‌کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان غیرفعالسازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر اجرا شد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش، چهارگروهی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان مادران 120 نوجوان دختر 14 تا 18 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1398، مادران 60 نوجوان بر مبنای ملاکهای ورود و خروج انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامه‌های افسردگی کواس و اضطراب کتل مورد استفاده قرار گرفت. سه گروه درمان غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد طی 10 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در افسردگی و اضطراب، بین درمان‌های غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه درمان با یکدیگر در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در اضطراب بین درمان غیر فعال‌سازی حالت خانواده محور با درمان شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p).
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد درمان‌های غیرفعالسازی حالت خانواده محور، شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد از زمره درمانهایی هستند که میتوانند افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر را درمان کنند.
واژه‌های کلیدی: خانواده درمانی، درمان شناختی-رفتاری، درمان پذیرش و تعهد، افسردگی، اضطراب، نوجوانان
متن کامل [PDF 281 kb]   (1386 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1399/4/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها