رابطه پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستانهای دولتی
|
بابک رستگاری مهر ، عاطفه زاهدی ، محمد محبوبی ، معصومه اسدی ، راضیه عشافلی ، علی ابرازه  |
دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، mm59m@yahoo.com |
|
چکیده: (621 مشاهده) |
ینه و اهداف: ارائه خدمات با کیفیت و پاسخگویی به نیاز مراجعین در نظام سلامت کشورها، مورد تأکید سیاستگذاران است. برای باقی ماندن در عرصه رقابت، شناساندن سازمان به دیگران نیز امری ضرورری است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستانهای دولتی شهرهای آبادان و خرمشهر در سال 1398 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در3 بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان به روش سرشماری انجام شد. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه کیفیت خدمات درمانی از بیماران و پرسشنامههای پاسخگویی سریع و پرستیژ سازمانی از کارکنان بیماررستانها انجام شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و به کمک آمارههای توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: میزان کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانهای مورد مطالعه از نظر بیماران در سطح متوسط (15.42±63.54) قرار داشت. یافتهها همچنین میزان پاسخگویی سریع بیمارستانها را در حد خوب نشان داد (15.59±62.12) و در نهایت وضعیت پرستیژ سازمانی از نظر کارکنان بیمارستانها بسیار خوب ارزیابی گردیده است (4.81±24.93). ارتباط آماری بین پرستیژ سازمانی و کیفیت خدمات و پاسخگویی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: علاوه بر پاسخگویی سریع به نیازهای بیماران، ارتقاء کیفیت خدمات برای شناساندن بیمارستان و پرستیژ بیمارستانی نیز دارای اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت خدمات بهداشتی، پاسخگویی، سازمان و مدیریت، بیماران، بیمارستانها |
|
متن کامل [PDF 382 kb]
(213 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1400/1/24 | پذیرش: 1400/6/9 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|