اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان
|
اسفندیار ابراهیمتبار گردرودباری ، سیده علیا عمادیان ، بهرام میرزائیان |
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian@iausari.ac.ir |
|
چکیده: (1898 مشاهده) |
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: خانواده، برنامههای آموزشی، رفتارهای پرخطر، نوجوانان |
|
متن کامل [PDF 314 kb]
(1172 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1400/3/13 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|