@ARTICLE{Kaviani, author = {Shokohyar, S and Kaviani, H and Mahmoodi, F and }, title = {Health quality assessment by applying Fuzzy approach: A case study of a military hospital}, volume = {17}, number = {3}, abstract ={مقدمه:بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظامی که رسالت خطیر تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان و خانواده‌های آنها را بر عهده‌دارند با ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی می‌توانند در افزایش روحیه کارکنان ونیز ارتقاء آمادگی رزمی و دفاعی نقش به سزایی ایفا نمایند. لذا در این پژوهش به بررسی کیفیت خدمات ارائه‌شده یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران پرداخته‌ایم. روش بررسی: در این تحقیق که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد، با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرکوال که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، به بررسی کیفیت خدمات یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران و با نظرخواهی از تعداد 181 نفر بیمار و مراجعه‌کننده پرداخته‌شد. به علت پیچیدگی و ابهام در مفهوم‌سازی و نیز وزن دهی ابعاد و شاخص‌ها در این پژوهش از مفاهیم فازی و روش نمایش انتگرال میانگین موزون استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق مؤید این مطلب بود که در کلیه ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات با میانگین 19/0- شکاف منفی و نارضایتی در بین بیماران وجود داشت. هم چنین ازمیان ابعاد مدل سرکوال بعد پایایی با 78/21% بیشترین و بعد همدلی و دسترسی با 1/18% کمترین درجه اهمیت را از دیدگاه خبرگان حوزه تحقیق دارا بودند. بحث و نتیجه‌گیری:شکاف منفی کلیه ابعاد کیفیت خدمات نشانگر نارضایتی بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هدف می‌باشد، لذا به‌منظور بهبود وضعیت، مدیران باید نیازها و انتظارات آنان را در برنامه‌ریزی‌های آتی مدنظر قرار دهند. }, URL = {http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-299-fa.html}, eprint = {http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-299-fa.pdf}, journal = {EBNESINA}, doi = {}, year = {2015} }