TY - JOUR T1 - Comparison of the effects of conventional and simulation teaching methods on nursing students’ knowledge in personal protection in chemical attacks TT - مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیه‌سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی JF - ابهاد-نهاجا JO - ابهاد-نهاجا VL - 15 IS - 4 UR - http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-215-fa.html Y1 - 2013 SP - 17 EP - 23 KW - Chemical warfare KW - Safety KW - Nursing students N2 - مقدمه: محافظت‌های فردی و جمعی اولین قدم دفاعی در برابر آلودگی با عوامل شیمیایی است. هدف از این مطالعه تأثیرآموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به دو روش اجرای آموزش سنتی و اجرای شبیه سازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بود که در آن 78 نفر از دانشجویان پرستاری به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات که توسط پژوهشگر ساخته شده است شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناسی و آزمون سنجش دانش بود. این پرسشنامه 16 سؤالی دارای یک جواب درست بود که به‌صورت چند گزینه‌ای طراحی شد. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده‌ها از روش اعتبار محتوی و جهت تعیین پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل گشت. یافته‌ها: میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی قبل از مداخله 95/21 و برای گروه شبیه‌سازی 67/22 (204/0p=) و میانگین نمره دانش گروه اجرای آموزش به روش سنتی پس از مداخله31/ 26 و برای گروه شبیه‌سازی 22/26 بود (846/0p=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری می‌گردد ولی با وجود افزایش آگاهی دانشجویان در زمینه حفاظت فردی، تفاوت آماری معناداری بین دو روش آموزشی سنتی و شبیه سازی وجود ندارد. M3 ER -