%0 Journal Article %A Nouri Shirazi, Shabnam %A Naser Moghadasi, Abdorreza %A Sadeghdi, Meysam %A Ghadiri, Fereshteh %T Comparison between verbal and active learning effects on cognitive functions in multiple sclerosis patients %J EBNESINA %V 23 %N 4 %U http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1064-fa.html %R 10.22034/23.4.69 %D 2021 %K Cognitive Functions, Verbal Learning, Multiple Sclerosis, Active learning, Multiple Sclerosis, %X زمینه و اهداف: شواهد رایج‌ترین مشکل شناختی، اختلال در یادگیری مطالب جدید، در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را در مرحله رمزگردانی اطلاعات جدید یافتند. اثربخشی استراتژی‌های یادگیری مبتنی بر رمزگردانی کلامی و عملی در بیماران ام اس مقایسه شدند در حالی که تفاوت اثربخشی آنها بر عملکردهای شناختی مقایسه نشده است. در مطالعه حاضر اثر یادگیری عملی و یادگیری کلامی بر تغییر عملکردهای شناختی در بیماران ام اس مقایسه گردید. روش بررسی: مطالعه بالینی حاضر شامل30 بیمار ام اس است که در دو گروه 15 نفری یادگیری کلامی و عملی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان ارزیابی اولیه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و ارزیابی شناختی پیش از جلسات و پس از آن با استفاده از آزمون یادگیری و حافظه کلامی، آزمون افزودن سریالی شنیداری گام به گام، آزمون وضعیت نماد عدد و آزمون یادگیری و حافظه دیداری – فضایی از باتری مکفیمز به عمل آمد. جلسات درمانی شامل شش جلسه یادگیری کلامی و عملی جداگانه برای هر گروه بود. تکالیف یادگیری شامل 6 لیست حاوی 16 دستورالعمل ساده متشکل از یک اسم و یک فعل بودند. یافته‌ها: در ارزیابی شناختی پس‌آزمون، هر دو گروه در حافظه کاری به طور معنادار (p<0.05) پیشرفت داشتند. گروه رمزگردانی عملی در یادگیری و حافظه کلامی و گروه رمزگردانی کلامی در سرعت پردازش به طور معنادار (p<0.05) نیز پیشرفت نشان دادند. نتیجه‌گیری: جهت کاهش مشکلات یادگیری در بیماران ام اس بهره گیری از استراتژی‌های یادگیری ترکیبی شامل استراتژی‌های عملی و کلامی توصیه می‌شود. %> http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1064-fa.pdf %P 69-77 %& 69 %! %9 Original %L A-10-2741-1 %+ Assistant professor, Sina Multiple Sclerosis Research Center, Neuroscience Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 1735-9503 %[ 2021