%0 Journal Article %A Gholipoor-bazkiaghurab, Fatemeh %A Golshani, Fatemeh %A Keshavarzi-arshadi, Farnaz %A Emamipour, Sozan %A Sepahmansour, Mojghan %T Effectiveness of the dialectical behavior therapy skills training on emotion regulation of aggressive girls %J EBNESINA %V 22 %N 2 %U http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html %R 10.22034/22.2.95 %D 2020 %K Education, Behavior Therapy, Emotions, Aggression, %X مقدمه: با توجه به پیامد‌های زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمع‌آوری دادهها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر می‌گردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست. %> http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.pdf %P 95-99 %& 95 %! %9 Original %L A-10-618-1 %+ Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University of Central Tehran Branch, Tehran, Iran %G eng %@ 1735-9503 %[ 2020