دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، بندرعباس، ایران ، samavi@hormozgan.ac.ir
چکیده: (1454 مشاهده)
زمینه و اهداف: با توجه به شیوع و پیامدهای رفتارهای خودآسیبرسان در بین نوجوانان، انجام مداخلات درمانی ضروری هست؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر احساس شرم و راهبردهای مقابلهای نوجوانان خودآسیبرسان بود.
روش بررسی: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه، از میان نوجوانان دختر 15-13 ساله شهر شیراز (منطقه 2) در سال تحصیلی 14001399، 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس پرسشنامه شرم سیموند و همکاران و پرسشنامه مقابله فرایدنبرگ و لوئیس پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش گروهی تنظیم هیجان گرتز را دریافت کرد، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج به صورت کلی نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در میزان احساس شرم و راهبردهای مقابلهای تفاوت معنیدار وجود دارد (0001/0>p). آموزش گروهی تنظیم هیجان موجب کاهش مؤلفههای شرم (خودارزیابی منفی و ناراحتی هیجانی) میگردد و موجب افزایش راهبردهای مقابلهای بارور و کاهش راهبردهای مقابلهای نابارور میشود (0001/0>p) و از نظر مؤلفه برونیسازی و راهبردهای مقابلهای مراجعه به دیگران بین دو گروه تفاوت معنادار وجود ندارد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج درمانگران، مشاوران و روانشناسان در کنار سایر روشهای درمانی از روش آموزش گروهی تنظیم هیجان در راستای ارتقای وضعیت روانشناختی نوجوانان خودآسیبرسان استفاده کنند.
Vafaei T, Samavi S A, Najarpourian S. The effectiveness of group emotion regulation training on feeling shame and coping strategies of self-injury adolescents. EBNESINA 2022; 24 (3) :25-35 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1123-fa.html
وفائی طیبه، سماوی سیدعبدالوهاب، نجارپوریان سمانه. اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر احساس شرم و راهبردهای مقابلهای نوجوانان خودآسیبرسان. ابن سينا. 1401; 24 (3) :25-35