مقدمه: پرستاریحرفهایپرتنش است و تنشهایشغلیبه پیامدهای منفی منتهیمیشوند که از این پیامدها، میتوان به افزایش استرس و کاهش بهزیستی روان شناختی اشاره داشت. بنابراین، پرورش مهارتهایی همچون تابآوری برای مقابله با این پیامدها و یا پیشگیری از بروز آنها میتواند کمک کننده باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعییناثربخشی آموزش تابآوری بر میزان استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه 220 پرستار یک بیمارستان نظامی بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش، 30 نفر از پرستارانی که در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) نمره پایین و در پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) نمره بالا کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر آزمایش و 15نفر کنترل). گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی تابآوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تأثیر معنیداریبر میزان استرس (23/4=F) و بهزیستیروانشناختی (27/5=F) پرستاران داشته است. بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از تأثیر آموزشهای مبتنی بر درمان شناختی مانند تابآوری، بر اقشار مختلف جامعه از جمله مشاغل پراسترس و کاهش معنیدار استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی در آنها است.
jamshidi eini A, Razavi V. Effectiveness of resilience training on stress and psychological well-being of nurses in a military hospital in Kerman. EBNESINA 2017; 19 (4) :38-44 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-472-fa.html
جمشیدی عینی آزاده، رضوی ویدالسادات. اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران یک مرکز نظامی در شهر کرمان. ابن سينا. 1396; 19 (4) :38-44