بررسی علل ازکارافتادگی و بازنشستگی پیش از موعد خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سا لهای 1371 تا 1382
|
کامبیز قاضی زاده، بهرام منتظری، کامیاب علیزاده، محمود صمدپور، امیر مردانی، بهرام شمشیری، مهرداد پنجه بند |
|
|
چکیده: (15961 مشاهده) |
مقدمه: یکی از حسا س ترین و پرهزین ه ترین مشاغل، خلبانی م ی باشد. زمانی که خلبانی به هر
دلیل دچار ازکارافتادگی یا بازنشستگی پیش از موعد شود عملاً هزینه صرف شده به هدر رفته
است. این مطالعه به منظور بررسی علل پزشکی ازکارافتادگی و بازنشستگی پی ش از موعد
خلبانان نهاجا انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه مشخصات و اطلاعات مورد نظر کلیه خلبانانی که طی سالهای
1371 تا 1382 به دلایل پزشکی، ازکارافتاده یا پیش از موعد بازنشسته شده بودند و با استفاده از نرم افزار SPSS
مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: از میان 49 خلبان ازکارافتاده، بیشترین میزان 39 نفر (79/60%) خلبان شکاری تاکتیکی بودند. تفاوت از نظر تخصص های مختلف پروازی از نظر آمار ی معنی دار بود (0/01>P).
بیشترین آنها درجه سرهنگ تمامی داشتند ( 24 نفر معادل 49 %) که تفاوت درجات نظامی از نظر
23 سال بود . میانگین سالهای ازدست رفته خدمتی 6/14 سال بود و بیشترین تعداد افراد 10 سال از دست رفته خدمتی داشتند. ( 10 نفر معادل / خدمتی 14
%20/4 ). در مجموع بیش از 201 سال خدمتی ازدس ت رفته وجود داشت . مقایسه میانگین سالهای
ازدست رفته خدمتی در مطالعه ای مشابه بر روی کلیه کارکنان ازکارافتاده از نظر آماری تفاوت
(% 46 %) با آن مطالعه (38%) معنی داری نداشت. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده کمترین میانگین سن خدمتی و حداکثر
تعداد خلبانان ازکارافتاده و بازنشسته میان تخصصهای مختلف پروازی در میان خلبانان شکاری
تاکتیکی وجود داشت . لذا توجه ویژه به این خلبانان ضروری به نظر م ی رسد. همچنین شایع ترین
علت پزشکی منجر به ازکارافتادگی و بازنشستگی پ ی ش از موعد، اختلالات قلبی بو د . اقدامات
پیشگیرانه و معاینات دقیق تر قلبی خصوصا در معاینات سالیانه به منظور حفظ سلامت این افراد
و جلوگیری از اتلاف هزینه ها پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: خلبانان، ازکارافتادگی، بازنشستگی |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(2258 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|