مقدمه: احساس کمرویی یکی از مشکلاتی است که اغلب کودکان آن را تجربه میکنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر رویکرد تحولی-تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط (DIR) بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی اجرا شد.
روش بررسی: جامعه آماری کلیه کودکان پیش دبستانی شهر مشهد بودند که با توجه به نمونه گیری خوشهای تصادفی 30 کودک با توجه به مقیاس کمرویی توسط چیک – بریگز انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگذاری شدند (15 آزمایش، 15 کنترل). گروه آزمایش، بازی درمانی فلورتایم را طی هشت هفته، هفتهای دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه دریافت کردند. نتایج با توجه به طرح پیش آزمون – پس آزمون و تحلیل آماری تی به دست آمد.
یافتهها:. بررسی نمرههای به دست آمده از کمرویی توسط چیک – بریگز در دو گروه آزمایش و کنترل و مقایسه آنها با هم نشان داد، بازی درمانی فلورتایم تأثیر معناداری برمیزان کمرویی کودکان پیش دبستانی دارد (005/0p<)، و نتایج در گروه آزمایش بهبود قابل توجهی در نشانگان کمرویی نشان داد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تغییرات چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد، همچنین اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR را بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی تأیید میکند. بر این اساس میتوان با مداخلاتی همچون بازی درمانی با توجه به رویکردهای تحولی این اصل مهم در روابط بین فردی کودک را بهبود بخشید.
Zarabi Moghaddam Z, Amin Yazdi S A. Evaluation of the effectiveness of floortime play therapy based on developmental individual relationship on improvement of preschool children's shyness. EBNESINA 2020; 22 (3) :47-55 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-881-fa.html
ضرابی مقدم زینب، امین یزدی سید امیر. بررسی اثر بخشی بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر DIR بر بهبود کمرویی کودکان پیش دبستانی. ابن سينا. 1399; 22 (3) :47-55