[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها







     
 
..
:: دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 46-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر واقعیت مجازی ‌‌(‌خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زن
سوسن دادخواه ، مجتبی انصاری شهیدی* ، حسن رضایی جمالویی ، امیر محسن راه نجات
، Drasarishahidi@gmail.com
چکیده:   (2194 مشاهده)
مقدمه: رسیدن به سنین سالمندی برای یکایک انسان‌ها اجتناب‌ناپذیر است. امروزه افزایش جمعیت سالمندان از چالش‌های جدی نظام‌های سلامت به‌شمار می‌آید. لذا هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر واقعیت مجازی‌‌(خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زن بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی به روش پیش‌‌آزمون- پس‌آزمون– پیگیری همراه با گروه کنترل در ‌انتظار درمان بود و جامعه آماری این مطالعه شامل 250 نفر از سالمندان زن بالای 65 سال اهل ساری بودند که مبتلا به بیماری قلبی یا اعصاب و روان شدید نبودند و از آذر تا بهمن 1398، از طریق فراخوان شبکه‌های اجتماعی، داوطلب شرکت در پژوهش شدند. نمونه‌گیری به روش هدفمند و شامل 30 نفر از آنان بود که کمترین نمره را از پرسشنامه شادکامی آکسفورد به‌دست آورده‌بودند و به‌صورت تصادفی به دو گروه همتا (از نظر سن، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات) 15 نفره آزمایش و کنترل‌ در ‌انتظار درمان تقسیم شدند. مداخله تنها بر‌روی گروه آزمایش انجام‌شد و پس ‌از یک ‌ماه، مطالعه پیگیری صورت گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان ‌‌داد که کاربرد واقعیت مجازی ‌‌‌(خلق رویا)، اثر مثبت معناداری بر افزایش شادکامی سالمندان زن داشته‌است ‌‌‌(127/132F=، 001/0p<) به‌علاوه نتایج، پس از گذشت یک ماه از پایان مداخله نیز ثابت مانده‌است.
بحث و نتیجه‌گیری: با‌ توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای مداخله مذکور جهت ارتقاء سلامت در جمعیت سالمندان پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: واقعیت مجازی، شادکامی، زنان، سالمندان
متن کامل [PDF 644 kb]   (817 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadkhah S, Ansari Shahidi M, Rezaie Jamalouie H, Rahenejat A M. The effect of virtual reality (dream creation) on the happiness of female elders. EBNESINA 2020; 22 (3) :40-46
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-904-fa.html

دادخواه سوسن، انصاری شهیدی مجتبی، رضایی جمالویی حسن، راه نجات امیر محسن. تأثیر واقعیت مجازی ‌‌(‌خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زن. ابن سينا. 1399; 22 (3) :40-46

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-904-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660