دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، mm59m@yahoo.com
چکیده: (1707 مشاهده)
ینه و اهداف: ارائه خدمات با کیفیت و پاسخگویی به نیاز مراجعین در نظام سلامت کشورها، مورد تأکید سیاستگذاران است. برای باقی ماندن در عرصه رقابت، شناساندن سازمان به دیگران نیز امری ضرورری است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستانهای دولتی شهرهای آبادان و خرمشهر در سال 1398 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در3 بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان به روش سرشماری انجام شد. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه کیفیت خدمات درمانی از بیماران و پرسشنامههای پاسخگویی سریع و پرستیژ سازمانی از کارکنان بیماررستانها انجام شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و به کمک آمارههای توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: میزان کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانهای مورد مطالعه از نظر بیماران در سطح متوسط (15.42±63.54) قرار داشت. یافتهها همچنین میزان پاسخگویی سریع بیمارستانها را در حد خوب نشان داد (15.59±62.12) و در نهایت وضعیت پرستیژ سازمانی از نظر کارکنان بیمارستانها بسیار خوب ارزیابی گردیده است (4.81±24.93). ارتباط آماری بین پرستیژ سازمانی و کیفیت خدمات و پاسخگویی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: علاوه بر پاسخگویی سریع به نیازهای بیماران، ارتقاء کیفیت خدمات برای شناساندن بیمارستان و پرستیژ بیمارستانی نیز دارای اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.
Rastegarimehr B, Zahedi A, Mahboubi M, Asadi M, Ashafeli R, Ebrazeh A. The relationship between accountability and quality of medical services and their relationship with organizational prestige in public hospitals. EBNESINA 2021; 23 (3) :33-42 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-959-fa.html
رستگاری مهر بابک، زاهدی عاطفه، محبوبی محمد، اسدی معصومه، عشافلی راضیه، ابرازه علی. رابطه پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستانهای دولتی. ابن سينا. 1400; 23 (3) :33-42