[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 51-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان
اسفندیار ابراهیم‌تبار گردرودباری ، سیده‌ علیا عمادیان ، بهرام میرزائیان
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian@iausari.ac.ir
چکیده:   (951 مشاهده)
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساس‌های متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارض‌های گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاس‌های آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقه‌ای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاس‌های آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p).
نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاس‌های آموزش خانواده می‌توان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.

 
واژه‌های کلیدی: خانواده، برنامه‌های آموزشی، رفتارهای پرخطر، نوجوانان
متن کامل [PDF 314 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1400/3/13 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimtabar Gerdroodbari E, Emadian S O, Mirzaeian B. The effectiveness of family education classes on parental bonding and high-risk behaviors among adolescents. EBNESINA. 2021; 23 (3) :43-51
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-981-fa.html

ابراهیم‌تبار گردرودباری اسفندیار، عمادیان سیده‌ علیا، میرزائیان بهرام. اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان. ابن سينا. 1400; 23 (3) :51-43

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-981-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4447