استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian@iausari.ac.ir
چکیده: (2100 مشاهده)
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001>p).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد.
Ebrahimtabar Gerdroodbari E, Emadian S O, Mirzaeian B. The effectiveness of family education classes on parental bonding and high-risk behaviors among adolescents. EBNESINA 2021; 23 (3) :43-51 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-981-fa.html
ابراهیمتبار گردرودباری اسفندیار، عمادیان سیده علیا، میرزائیان بهرام. اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان. ابن سينا. 1400; 23 (3) :43-51