گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، F-zanganeh@iau-arak.ac.ir
چکیده: (1806 مشاهده)
زمینه و اهداف: ایدز یکی از بزرگترین بیماری عفونی کشنده و مزمن در جهان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی رویکرد مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر بهزیستی روانشناختی وتابآوری افراد مبتلا به HIV انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. به این منظور 45 نفر از افراد مبتلا به HIV به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه 15 نفری (آموزش گروهی مثبت نگر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و کنترل) قرار گرفتند. پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف و تابآوری برای هر سه گروه اجرا شد (پیشآزمون). شرکتکنندگان گروههای آزمایش در ۸ جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. پس از دو هفته از اجرای آموزش، پسآزمون اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ارتقای بهزیستی روانشناختی و تابآوری مؤثر است. بر اساس یافتهها، بین اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری بیماران مبتلا به HIV تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که هر دو رویکرد (آموزش رویکرد مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد) اثرات سودمندی بر زندگی افراد مبتلا به HIV دارند.
Mirzapour P, Zangeneh Motlagh F, SeyedAlinaghi S, Mehraeen E. Comparison of the effectiveness of group training in a positive approach and acceptance and commitment treatment on psychological well-being and resilience in people with HIV. EBNESINA 2022; 24 (3) :36-43 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1126-fa.html
میرزاپور پگاه، زنگنه مطلق فیروزه، سیدعلی نقی سید احمد، مهرآیین اسماعیل. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی رویکرد مثبتنگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری
افراد مبتلا به HIV. ابن سينا. 1401; 24 (3) :36-43