[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها








     
 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 43-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی رویکرد مثبت‌نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری افراد مبتلا به HIV
پگاه میرزاپور ، فیروزه زنگنه مطلق* ، سید احمد سیدعلی نقی ، اسماعیل مهرآیین
گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، F-zanganeh@iau-arak.ac.ir
چکیده:   (1806 مشاهده)
زمینه و اهداف: ایدز یکی از بزرگترین بیماری عفونی کشنده و مزمن در جهان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی رویکرد مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر بهزیستی روانشناختی وتابآوری افراد مبتلا به HIV انجام گرفت.
روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. به این منظور 45 نفر از افراد مبتلا به HIV به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه 15 نفری (آموزش گروهی مثبت‌ نگر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و کنترل) قرار گرفتند. پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف و تاب‌آوری برای هر سه گروه اجرا شد (پیشآزمون). شرکت‌کنندگان گروههای آزمایش در ۸ جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. پس از دو هفته از اجرای آموزش، پس‌آزمون اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی مثبت‌ نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ارتقای بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری مؤثر است. بر اساس یافته‌ها، بین اثربخشی آموزش گروهی مثبت‌ نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری بیماران مبتلا به HIV تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که هر دو رویکرد (آموزش رویکرد مثبت نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد) اثرات سودمندی بر زندگی افراد مبتلا به HIV دارند.
واژه‌های کلیدی: ایدز، درمان پذیرش و تعهد، سلامت روان، تابآوری
متن کامل [PDF 1091 kb]   (1657 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: طب زیر سطحی
دریافت: 1400/10/6 | ویرایش نهایی: 1401/6/29 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار: 1401/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzapour P, Zangeneh Motlagh F, SeyedAlinaghi S, Mehraeen E. Comparison of the effectiveness of group training in a positive approach and acceptance and commitment treatment on psychological well-being and resilience in people with HIV. EBNESINA 2022; 24 (3) :36-43
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1126-fa.html

میرزاپور پگاه، زنگنه مطلق فیروزه، سیدعلی نقی سید احمد، مهرآیین اسماعیل. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی رویکرد مثبت‌نگر و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری افراد مبتلا به HIV. ابن سينا. 1401; 24 (3) :36-43

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1126-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713