[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها








     
 
..
:: دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 49-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی رفتاردرمانی شناختی گروهی بر پرخاشگری، سازگاری اجتماعی و تعامل با همسالان در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی
نرجس تسلیمی ، سعید یزدی‌راوندی*
. مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، پژوهشکده علوم اعصاب و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، yazdiravandi@umsha.ac.ir
چکیده:   (158 مشاهده)
زمینه و اهداف: پرخاشگری و ناسازگاری در کودکان باعث اختلال رشدشان می‌شود. ‏رفتاردرمانی شناختی با اصلاح افکار و رفتار ناسازگارانه به حل این مشکلات کمک می‌کند. هدف از ‏پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر رفتاردرمانی شناختی گروهی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی و ‏تعامل با همسالان در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی است.‏
روش بررسی: در این پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل ‏۳۰‏ ‏دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی (پنجم و ششم) شهرستان فسا به صورت در دسترس انتخاب و ‏به صورت تصادفی در دو گروه ‏۱۵‏ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه قبل از ‏شروع جلسات به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در معرض مداخله رفتاردرمانی ‏شناختی قرار گرفت. مداخله طی ‏۱۳‏ جلسه به صورت هفتگی و هر جلسه ‏۶۰‏ دقیقه انجام شد. گروه ‏کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. هر دو گروه بعد از اتمام دوره‌ای مداخله به پرسشنامه‌ها پاسخ ‏دادند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سازگاری عاطفی بل، پرسشنامه تعامل با همسالان هادسون ‏و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری جمع‌آوری شدند. تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون ‏تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام گردید.‏
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد رفتاردرمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی (‏۰.۰۰۱‏ ‏p<‎‏)، پرخاشگری ‏‏(‏۰.۰۰۱‏ ‏p<‎‏) و رابطه با همسالان (‏۰.۰۰۱‏ ‏p<‎‏) دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی در گروه آزمایش و در ‏مرحله پس‌آزمون اثرگذار بوده است.‏
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که رفتار درمانی شناختی می‌تواند در کاهش رفتارهای ‏پرخاشگرانه در کودکان و سازگاری کودک با محیط اجتماعی خودش و توانایی مهارت‌های ارتباطی ‏مؤثر با همسالان تأثیرگذار باشد.‏
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی، تعامل اجتماعی، پسر، دانش‌آموزان، مدرسه
متن کامل [PDF 1910 kb]   (32 دریافت) |   |   متن کامل فارسی (HTML)  (26 مشاهده)  
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1403/11/15 | ویرایش نهایی: 1403/12/25 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1404/1/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.H.REC.1403.047



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taslimi N, Yazdi-Ravandi S. The effect of group cognitive behavior therapy on aggression, social adjustment, and and peer interaction in male elementary school students. EBNESINA 2025; 27 (1) :37-49
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1386-fa.html

تسلیمی نرجس، یزدی‌راوندی سعید. اثربخشی رفتاردرمانی شناختی گروهی بر پرخاشگری، سازگاری اجتماعی و تعامل با همسالان در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی. ابن سينا. 1404; 27 (1) :37-49

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714