. مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، پژوهشکده علوم اعصاب و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، yazdiravandi@umsha.ac.ir
چکیده: (158 مشاهده)
زمینه و اهداف: پرخاشگری و ناسازگاری در کودکان باعث اختلال رشدشان میشود. رفتاردرمانی شناختی با اصلاح افکار و رفتار ناسازگارانه به حل این مشکلات کمک میکند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر رفتاردرمانی شناختی گروهی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی و تعامل با همسالان در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی است. روش بررسی: در این پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل ۳۰ دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی (پنجم و ششم) شهرستان فسا به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه قبل از شروع جلسات به پرسشنامهها پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در معرض مداخله رفتاردرمانی شناختی قرار گرفت. مداخله طی ۱۳ جلسه به صورت هفتگی و هر جلسه ۶۰ دقیقه انجام شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه بعد از اتمام دورهای مداخله به پرسشنامهها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری عاطفی بل، پرسشنامه تعامل با همسالان هادسون و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری جمعآوری شدند. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد رفتاردرمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی (۰.۰۰۱ p<)، پرخاشگری (۰.۰۰۱ p<) و رابطه با همسالان (۰.۰۰۱ p<) دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی در گروه آزمایش و در مرحله پسآزمون اثرگذار بوده است. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که رفتار درمانی شناختی میتواند در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان و سازگاری کودک با محیط اجتماعی خودش و توانایی مهارتهای ارتباطی مؤثر با همسالان تأثیرگذار باشد.
Taslimi N, Yazdi-Ravandi S. The effect of group cognitive behavior therapy on aggression, social adjustment, and and peer interaction in male elementary school students. EBNESINA 2025; 27 (1) :37-49 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1386-fa.html
تسلیمی نرجس، یزدیراوندی سعید. اثربخشی رفتاردرمانی شناختی گروهی بر پرخاشگری، سازگاری اجتماعی و تعامل با همسالان در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی. ابن سينا. 1404; 27 (1) :37-49