مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداشت امداد و درمان ناجا، تهران، ایران ، amirmohammadipoor@gmail.com
چکیده: (1331 مشاهده)
زمینه و اهداف: مطالعات مختلف نشان میدهد که آموزش پزشکی کنونی پاسخگوی نیاز دانشجویانی که قرار است پزشک شوند، نیست. هدف از انجام مطالعه حاضر خودارزشیابی دانشجویان سال آخر رشته پزشکی یک دانشگاه علوم پزشکی منتخب در شهر تهران بود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیل از نوع مقطعی بود که در سال ۱۳۹۸ بر روی ۸۰ نفر از کارورزان پزشکی یک دانشگاه علوم پزشکی منتخب به انجام رسید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد خودارزیابی کارورزان و پزشکان خانواده در زمینه حداقل توانمندیهای پزشک عمومی بود. یافتهها: در این مطالعه میانگین سنی دانشجویان ۸۲/۱ ± ۲۶ بود. میانگین بالاترین نمره کارورزان مربوط به گویه مهارت بالینی ارتباطی برابر با ۶۴/۰ ± ۵۵/۳ بود در حالی که گویه اقدامات عملی کمترین نمره را کسب کرد. نتیجهگیری: دانشجویان و کارورزان پزشکی نیازمند برنامهریزی گسترده برای افزایش مهارت بالینی و غیربالینی هستند تا با استفاده از افزایش مهارتها در حیطههای مختلف پزشکی، پزشکانی با توانایی بالا در تمام حیطهها و بر طبق اصول، پزشکانی پنج ستاره تربیت شوند.
Vasheghani Farahani M, Mohammadipoor A, Mohammadi Mehr M, Isazadeh M. Self-assessment of final year medical students of a selected university in Tehran in the field of minimum general medical competencies. EBNESINA 2023; 25 (2) :78-84 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1154-fa.html
واشقانی فراهانی مریم، محمدی پور امیر، محمدی مهر مژگان، عیسی زاده مهدی. خودارزشیابی دانشجویان سال آخر رشته پزشکی یک دانشگاه منتخب در شهر تهران در زمینه حداقل توانمندیهای پزشکی عمومی. ابن سينا. 1402; 25 (2) :78-84