دانشگاه علوم پزشکی آجا، گروه روانشناسی، تهران، ایران ، n.soltani1362@gmail.com
چکیده: (767 مشاهده)
زمینه و اهداف: اهمالکاری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بسیار تأثیرگذار است و عدم پیشگیری از آن خسارات جبرانناپذیری تحمیل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر بهبود نشانههای اهمالکاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی همراه با مراحل پیشآزمون و پسآزمون بود. از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 با روش نمونهگیری در دسترس 30 دانشجو که با توجه به پرسشنامه SCL90 از سلامت روانی برخوردار بودند و در عین حال بالاترین نمره را در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم کسب کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند. آموزشهای بازآموزی اسنادی در طی 7 جلسه و تنظیم هیجانی طی 8 جلسه یک ساعته به اعضای دو گروه آزمایشی ارائه گردید. از مقیاس اهمالکاری در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با کنترل اثرات پیشآزمون، دو روش مداخله بر بهبود نشانههای اهمالکاری تأثیرگذار بود و نتایج حاصل از آزمون تعقیبی نشان میدهد که روش بازآموزی اسنادی در بهبود علائم اهمالکاری نسبت به روش تنظیم هیجانی اثربخشتر است. نتیجهگیری: استفاده از نتایج پژوهش حاضر در طراحی برنامههای آموزشی پیشگیرانه و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر است.
Soltani N, Shikholeslami A. Comparative effectiveness of emotional regulation training and attributional retraining on reducing procrastination symptoms among students at Aja University of Medical Sciences. EBNESINA 2023; 25 (4) :45-55 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1301-fa.html
سلطانی نادیا، شیخالاسلامی علی. مقایسه اثربخشی دو روش آموزش تنظیم هیجانی و بازآموزی اسنادی بر بهبود نشانههای اهمالکاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا. ابن سينا. 1402; 25 (4) :45-55