[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 69-59 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلال نقص توجه - بیش فعالی
ایرج آتشی ، مسعود قاسمی ، شیرین کوشکی
گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ghassemi64@yahoo.com
چکیده:   (708 مشاهده)
زمینه و اهداف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال عصبی- رفتاری است که اغلب با اختلالات اضطرابی همراه است و به عملکرد فرد در بسیاری از زمینه‌ها از جمله عملکرد تحصیلی، توجه و تمرکز و ارتباطات اجتماعی صدمه می‌‌زند. مطالعات نقش برخی بازی‌های رایانه‌ای را در بهبود توجه و پردازش و طبقه‌بندی اطلاعات نشان داده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی رایانه‌ای بر اضطراب دانش‌آموزان با ADHD بود.
روش بررسی: این پژوهش با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 40 نفر دانش‌آموز دوره ابتدایی (سال تحصیلی 1401- 1400) شهر تهران با ADHD انجام شد که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. از هردو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش 24 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت 3 ماه تحت مداخله برنامه آموزشی رایانه‌ای قرار گرفتند و سپس به منظور بررسی و پیگیری بیشتر آزمون تعقیب 3 ماه بعد مجدد در مورد دو گروه اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی رایانه‌ای بر کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان تأثیر مثبت و از نظر آماری معنادار بود (001/0>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به داده‌ها اضطراب در پس‌آزمون و پیگیری گروه آزمایش، روند نزولی داشته است و میزان میانگین اضطراب کل گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش داشت.


 
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه-بیش فعالی، اضطراب، آموزش رایانه‌ای
متن کامل [PDF 519 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: روانپزشکی نظامی
دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atashi I, Ghasemi M, Kooshki S. The effectiveness of the computer training program on the anxiety of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. EBNESINA 2023; 25 (2) :59-69
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1213-fa.html

آتشی ایرج، قاسمی مسعود، کوشکی شیرین. اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلال نقص توجه - بیش فعالی. ابن سينا. 1402; 25 (2) :59-69

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1213-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645