گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، ghassemi64@yahoo.com
چکیده: (708 مشاهده)
زمینه و اهداف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال عصبی- رفتاری است که اغلب با اختلالات اضطرابی همراه است و به عملکرد فرد در بسیاری از زمینهها از جمله عملکرد تحصیلی، توجه و تمرکز و ارتباطات اجتماعی صدمه میزند. مطالعات نقش برخی بازیهای رایانهای را در بهبود توجه و پردازش و طبقهبندی اطلاعات نشان دادهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی رایانهای بر اضطراب دانشآموزان با ADHD بود.
روش بررسی: این پژوهش با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی 40 نفر دانشآموز دوره ابتدایی (سال تحصیلی 1401- 1400) شهر تهران با ADHD انجام شد که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. از هردو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش 24 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه تحت مداخله برنامه آموزشی رایانهای قرار گرفتند و سپس به منظور بررسی و پیگیری بیشتر آزمون تعقیب 3 ماه بعد مجدد در مورد دو گروه اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی رایانهای بر کاهش میزان اضطراب دانشآموزان تأثیر مثبت و از نظر آماری معنادار بود (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به دادهها اضطراب در پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش، روند نزولی داشته است و میزان میانگین اضطراب کل گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش داشت.
Atashi I, Ghasemi M, Kooshki S. The effectiveness of the computer training program on the anxiety of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. EBNESINA 2023; 25 (2) :59-69 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1213-fa.html
آتشی ایرج، قاسمی مسعود، کوشکی شیرین. اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلال نقص توجه - بیش فعالی. ابن سينا. 1402; 25 (2) :59-69