دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشکده پزشکی، دزفول، ایران ، Maryam_mazaheri_1350@yahoo.com
چکیده: (946 مشاهده)
زمینه و اهداف: تصادفات رانندگی در جادهها به عنوان علت اصلی صدمات و مهمترین دلایل ناتوانی و مرگومیر در سراسر جهان است. سوانح ترافیکی، هشتمین علت منجر به مرگ در جهان و اولین علت مرگ و میر در گروه سنی 15-29 ساله است. تقریباً یک چهارم مرگومیر در جادههای جهانی در بین موتورسواران اتفاق میافتد. لذا هدف از این مطالعه، بررسی پیامدهای سوانح ترافیکی منجر به جرح و بستری در موتورسواران دزفول در سال 1397 است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، پروندههای بستری موتورسواران حادثهدیده موجود در بیمارستان گنجویان در سال 1397 بررسی شدند. اطلاعات موجود در پروندهها از طریق یک چک لیست محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و پیامدهای حوادث منجر به جرح جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد، میانگین سنی افراد 10/16±24/29 سال بود. بیشترین تروما به سروگردن (8/31%) و سپس اندامتحتانی (09/30%) بود. جراحی ارتوپدی با 8/80% و ابزار جراحی پیچوپلاک با 6/59% بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
نتیجهگیری: با توجه به الگوی پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی، در صورت توجه سیاستگذاران به امر پیشگیری از حوادث ترافیکی بخصوص در گروه سنی نوجوانان و جوانان، میتوان از بار کاری متخصصان کاسته و با استفاده از ظرفیتهای حیاتی بیمارستانی برای موارد ضروری دیگر، گامهای بلندی در جهت جلوگیری از معلولیتها و سرباری جامعه انجام داد.
Mazaheri M, Eghtedari M A, Shoush A, Taj Far A. Consequences of traffic accidents leading to injuries and hospitalization in motorcyclists of Dezful. EBNESINA 2023; 25 (1) :83-89 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1086-fa.html
مظاهری مریم، اقتداری محمدامین، شوش علی، تاج فر آرمین. پیامدهای سوانح ترافیکی منجر به جرح و بستری
در موتورسواران دزفول. ابن سينا. 1402; 25 (1) :83-89